توسعه فردی

7 راهکار برای افزایش بازدهی در دوران امتحانات

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه
0 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
7 راهکار برای افزایش بازدهی در دوران امتحانات

۷ راهکار برای افزایش بازدهی در دوران امتحانات

همیشه تا قبل پایان ترم، شاید تاحدی با کتاب‌ها و جزوه‌های خودمان ارتباط بگیریم ولی توجه کردید که به محض شروع امتحانات جزوات امتحان تبدیل به ترسناک‌ترین موجودات می‌شوند و در عوض احساس می‌کنیم باید در دوران فرجه‌ها از تمام وقایع جهان سر در بیاریم و محو تماشای تمام کانال‌های تلویزیونی می‌شویم.

به نظر شما چه چیزی باعث رخ دادن این اتفاق می‌شود؟

همه افراد تمایل دارند تا کارها را بدون محدودیت و فشار انجام دهند، اجبار دقیقا همان عاملی است که ما را از درس خواندن در دوران امتحانات باز می‌دارد؛ پس باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا با انگیزه و بازدهی بالا درس بخوانیم.

در این مقاله، قصد داریم تا با هم ۷ راهکار برای افزایش بازدهی در دوران امتحانات بررسی کنیم:

راهکار های افزایش بازدهی

۱) اهداف خود را تعیین کنید

اولین کاری که باید انجام دهید، تعیین اهداف است؛ چون آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا روی درس خود متمرکز شوید. هدف اصلی می‌تواند چیزی مانند قبولی در امتحانات باشد اما برای عملی کردن این هدف، باید آن را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید. نکته مهم این است که هنگام هدف گذاری باید چند نکته مهم را لحاظ کنید تا هدف شما واقعی و دست یافتنی باشد، یکی از آن موارد این است که زمان رسیدن به هدف شما باید مشخص باشد، مثلا جمع‌بندی ریاضی دو تا پایان ۲۰ خردادماه. در مقاله"هدف‌گذاری به روش اسمارت" به طور اصولی به مبحث هدف‌گذاری پرداختیم.

۲) برنامه ریزی کنید

هنگامی که اهداف خود را تعیین کردید، زمان آن رسیده که برنامه‌ای جهت دستیابی به آن‌ها بنویسید. برای این‌کار، در قدم اول یک برنامه هفتگی تهیه کنید و مشخص کنید که قصد دارید تا پایان هفته، چه کارهایی را انجام دهید، سپس کارهای خود را در روزهای هفته تقسیم‌بندی کنید و برای هر کدام یک زمان مشخص تعیین کنید. با انجام این قدم، شما به یک برنامۀ روزانه دست یافتید! از خاطر نبرید که برنامۀ خود را حتما مکتوب کنید، نوشتن برنامه در شما احساس مسئولیت می‌کند و دیدنش شما را موظف می‌کند تا آن را عملی کنید. برای برنامه ریزی، اصول دیگری هم وجود دارد که در مقاله"چگونه اصولی برنامه ریزی کنیم؟" به آن‌ها اشاره شده‌است.

۳) از حواس پرتی پرهیز کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که شما را از درس خواندن باز می‌دارد و از دست دادن زمان را متوجه نمی‌شوید، تکنولوژی است. موبایل، تلویزیون، رادیو و... مواردی هستند که می‌توانند ذهن شما را از تمرکز باز دارند. پس سعی کنید هنگام درس خواندن این وسایل را کنار بگذارید تا بازدهی شما افزایش یابد.

۴) فضای مطالعۀ مشخص داشته‌باشید

مکان مطالعۀ مناسب، تاثیر به سزایی در تمرکز و وضعیت روحی شما دارد. سعی کنید یک مکان مشخص را به درس خواندن اختصاص دهید و محل مطالعۀ‌تان از مکان استراحت جدا باشد. به طور مثال افراد زیادی تخت‌خواب خود را به عنوان فضای درس خواندن انتخاب می‌کنند و چون مغز این ذهنیت را دارد که شما برای خواب به آنجا می‌روید، بعد از مدتی احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید و از  همه مهم‌تر به مرور زمان دچار گردن درد می‌شوید ؛ در نتیجه دیگر تمایلی به درس خواندن ندارید. انتخاب یک محیط مناسب به شما کمک می‌کند تا خستگی دیرتر به سراغتان بیاید و مطالعۀ سودمندی داشته‌باشید.

محیط مرتب و زیبا داشته باشید

۵) محیط مطالعۀ خود را مرتب و زیبا کنید

یک مکان مطالعۀ مناسب باید عاری از هر گونه شلوغی و به هم‌ریختگی باشد. شلوغ بودن محیط اطراف ما خیلی زود باعث خستگی مغز هنگام مطالعه خواهد شد. در حالی که تمیزی و نظم این محیط باعث جلوگیری از هر نوع آشفتگی ذهنی می‌شود و این امکان را به وجود می‌آورد تا با تمرکز مطالعه کنید. فراموش نکنید قرار دادن یک گلدان کوچک روی میز چنان احساس خوبی به شما منتقل می‌کند که شما علاقه‌مند به درس خواندن می‌شوید.

۶) آهسته ولی پیوسته پیش بروید

اینکه شما در یک هفته به طور میانگین روزی ۴ ساعت درس بخوانید، بسیار باارزش‌تر از این است که در یک روز ۱۰ ساعت درس بخوانید و روز بعد ۱ ساعت هم درس نخوانید! اگر در یک مسابقه‌ی دو باشید و احساس کنید بیش از حد تند می‌دوید، باید سرعت‌تان را کم کنید، اما اگر در یک مسابقۀ ذهنی باشید و احساس کنید بیش از حد به خود فشار می‌آورید، بدن‌ با از بین بردن تمرکز این فشار را جبران می‌کند. زمانی که تمرکزتان مختل شود، سرعت یادگیری به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد، اما شما همچنان تلاش زیادی می‌کنید، یعنی شاید به اندازه‌ی همان فردی که برنامۀ معینی برای مطالعه چیده تلاش کنید، اما کمتر یاد بگیرید. پس همیشه مراقب باشید برنامه‌ای که تهیه کرده‌اید متناسب با توان شما باشد و بازدهی‌تان را بالا ببرد نه اینکه باعث فرسایش عملکرد شما شود.

۷) درس خواندن را شروع کنید

سخت‌ترین قسمت هرکاری، شروع آن است. به خاطر داشته‌باشید مهم نیست چقدر فیزیک یا ریاضی بلد نیستید و از برنامه عقب هستید، مهم این است که شروع به درس خواندن کنید. برای اینکه مطالعه برایتان خسته‌کننده نباشد و با علاقه درس بخوانید، کافی است قدم‌های زیر را طی کنید:

  1. یک مبحث مشخص را تعیین کنید.
  2. تایمرتان را روی ۲۵ دقیقه قرار دهید.
  3. در ازای هر ۲۵ دقیقه تمرکز و فعالیت، ۵ دقیقه استراحت کوتاه داشته‌باشید.
  4. بعد از اینکه ۴ مرتبه دورۀ (۵-۲۵) را تکرار کردید، یک استراحت طولانی مدت (۳۰-۱۵ دقیقه) به خود بدهید.

استراحت کوتاه مدت برای صرف قهوه، پر کردن لیوان آب، انجام نرمش، قدم زدن در فضای باز و...در نظر گرفته شده است. در استراحت طولانی‌مدت نیز پیشنهاد می‌شود کاری را انجام دهید که از آن انرژی زیادی می‌گیرید تا برای ۴ دوره‌ی (۵-۲۵) بعدی آماده شوید.

به این روش، تکنیک پومودورو می‌گویند. با این تکنیک شما هم زمان خود را بهتر مدیریت می‌کنید و هم از درس خواندن لذت می‌برید.

در این مقاله سعی کردیم تا با ارائۀ ۷ راهکار، بازدهی شما را در دوران امتحانات افزایش دهیم ولی در نهایت دو نکته را از یاد نبرید:

  • بیش از حد خودتان را درگیر هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی نکنید. مهم‌تر از این موارد، عمل کردن به برنامه است.
  • و باید گفت که مهم‌ترین عامل برای افزایش بازدهی و انگیزه، خود شما هستید!

منابع

https://www.caba.org.uk/help-and-guides/information/five-ways-increase-your-study-motivation

https://www.globalcognition.org/improve-your-motivation-to-study/

https://motamem.org/%D8%AA%DA%A9%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

https://soheilamani.com/where-to-study/

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟