مهارت های نرم افزاری

معرفی پرکاربردترین نرم افزارهای گرافیکی

تاریخ انتشار: 3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه
1 نفر دوست داشته!
0 نفر نظر دادن
معرفی پرکاربردترین نرم افزارهای گرافیکی

سه نرم افزار گرافیکی پرکاربرد که آشنایی با آن ها ضروری است

تعدد نرم افزارهای گرافیکی موجود، طراحان گرافیک و علاقه‌مندان به کارهای گرافیکی را با این سوال که برترین و پرکاربردتریننرم افزار گرافیکی بازار، کدام نرم افزارها هستند، درگیر کرده است. سوالی که یافتن بهترین پاسخ برای آن چندان کار راحتی نیست! به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مقاله را در بلاگلینوم بنویسم تا در آن به این سوال مهم واساسی پاسخ دهیم و ۳نرم افزار گرافیکی پرکاربرد که آشنایی با آن‌ها ضروری است، را به شما معرفی کنیم.

این ۳نرم افزار گرافیکی می‌توانند به تمام نیازهای شما، چه مبتدی باشید و چه متخصص، پاسخ دهند و شما را از استفاده چندین و چندنرم‌افزار گرافیکی مختلف بی‌نیاز سازند. در ادامه مقاله این ۳ نرم افزار گرافیکی مهم و پرکاربرد، یعنیفتوشاپ، ادوبی پریمر وایلاستریتور را معرفی خواهیم کرد و کاربرد، مزایا و معایب هر کدام را با شما در میان می‌گذاریم.

توجه داشته باشید که نبودن نرم افزار گرافیکی محبوب شما در میان این نرم افزارها، هرگز به این معنی نیست که آن نرم افزار، کاربردی یا مفید نیست. اما هدف ما از نگارش این مقاله، این بود که شما را با جامع‌ترین نرم‌افزارهایی که می‌توانند تمام نیازهای گرافیکی شما از ادیت عکس، طراحی پوستر و ساخت بنر گرفته تا ادیت یا ساخت ویدیو برطرف سازند، آشنا کنیم.

اولین نرم‌افزاری که قصد معرفی و بررسی آن را داریم، محبوب‌ترین نرم افزار گرافیکی یعنیفتوشاپ است.

آموزش فتوشاپ

فتوشاپ

کمتر کسی پیدا می‌شود که با فتوشاپ (به انگلیسی:Photoshop) آشنا نباشد. ایننرم افزار گرافیکی محبوب که توسط شرکت ادوبی ساخته شده است، می‌تواند به افراد در تدوین و ویرایش عکس یا ویدیوها کمک کند. راحتی استفاده ازفتوشاپ و امکانات بسیار زیادی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، باعث شده دامنه مخاطبان و علاقه‌مندان به این نرم افزار گرافیکی روز به روز گسترده‌تر شود. از همین رو لازم دیدیم تا مقام اول در میان ۳ نرم افزار گرافیکی پرکاربرد را به فتوشاپ اختصاص دهیم.

فتوشاپ در طی ۳۰ سال فعالیت خود، توجه درصد زیادی از افراد، چه آن‌هایی که دانش کمی در  طراحی گرافیک داشتند و چه آن دسته از افرادی که در کارهای گرافیکی خبره بوده‌اند را به خود جلب کرده است و بیشتر افراد از نتیجه کار با این نرم افزار گرافیکی راضی بوده‌اند. اگر بخواهیم به تعدادی از مهم‌ترین مزایایفتوشاپ اشاره کنیم، باید بگوییم:

  • فتوشاپ محیطی کاربرپسند دارد.
  • کار با این نرم افزار گرافیکی بسیار ساده است؛ به خصوص که در آخرین نسخه کاربرد  هر یک از ابزار و راهنمای استفاده از آن به صورت انیمیشن، در نرم افزار قرار داده شده است.
  • فتوشاپ امکان طراحی سه بعدی را برای کاربران خود فراهم کرده است.
  • در فتوشاپ به جز طراحی و ویرایش تصاویر، امکان ویرایش محدود ویدیو یا ساخت انیمیشن نیز وجود دارد.
  • ایننرم افزار گرافیکی برای طراحان سایت، طراحان اپلیکیشن‌های موبایل یا برنامه‌های کامپیوتری بهینه‌سازی شده است.
  • با توجه به قدمت این نرم افزار، بیشتر مشکلات موجود در آن، رفع شده است و نسخه‌ای که هم اکنون در دسترس ماست، بی‌نقص بنظر می‌رسد!
  • کتاب، ویدیو و منابع آموزشی بسیاری براییادگیری فتوشاپ به زبان‌های مختلف، وجود دارد.

پس با توجه به این مزایا، اگر طراح گرافیک هستید، عکاسی می‌کنید، گاه و بی‌گاه انیمیشن می‌سازید یا در زمینه چاپ، طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن فعال هستید،نرم‌افزار فتوشاپ بهترین و کارآمدترین نرم افزار گرافیکی برای شما است. البته فتوشاپ نیز مانند تمام نرم افزارهای دیگر، کامل نیست و معایبی نیز دارد که هرگز نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد! مهم‌ترین معایب فتوشاپ عبارتند از:

  • سنگین و حجیم بودن نرم افزار
  • اشغال فضای زیادی از حافظه وRAM سیستم
  • پیکسلی بودن فتوشاپ (که گاهی در طراحی لوگو، کاراکتر یا ... طراحان گرافیک را به دردسر می‌اندازد)

پس اگر شماطراح لوگو هستید یا به هر دلیلی به دنبال ابزاری می‌گردید که در ساخت وکتور به شما کمک کند، توصیه ماایلاستریتور، نرم افزار گرافیکی دیگر شرکت ادوبی که برای این کار ساخت شده است، می‌باشد.

آموزش ایلاستریتور

ایلاستریتور

ایلاستریتور نرم افزار گرافیکی دیگری از شرکت ادوبی است که قرار است نقص سومفتوشاپ یعنی پیکسلی بودن را جبران کند و یک نرم افزار قدرتمند برداری یا همان وکتوری به حساب می‌آید. البته لازم است بگوییم کهایلاستریتور هیچ برتری نسبت به فتوشاپ ندارد و تنها نوع خدمتی که به کاربران ارائه می‌دهد، متفاوت است.

برعکس فتوشاپ که مخاطبان آن طیف گسترده و متنوعی از افراد را پوشش می‌دهند، نرم افزارایلاستریتور برای طراحان حرفه‌ای یا نسبتا حرفه‌ای طراحی شده است و به درد مخاطبان عام نمی‌خورد. کار با ایننرم افزار گرافیکی حرفه‌ای، کمی سخت‌تر از کار با فتوشاپ است؛ البته اگر شما در کار با فتوشاپ ماهر باشید، جای نگرانی نیست چرا که به راحتی و به سرعت می‌توانید متوجه طریقه صحیح کار باایلاستریتور شوید.

ایلاستریتور که در میان طراحان گرافیک و متخصصان این رشته، موفق شده است مقام بهتریننرم افزار طراحی لوگو را کسب کند، مزیت‌های زیادی دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای این نرم افزار گرافیکی عبارتند از:

  • امکان طراحی تصاویر دو یا سه بعدی با ایلاستریتور
  • تبدیل خروجی‌های پیکسلی فتوشاپ یا هر نرم افزار دیگری به تصاویر وکتوری
  • باکیفیت باقی ماندن تصاویر در تمامی سایزها
  • پشتیبانی اکثر سیستم‌‌های کامپیوتری از ایلاسترتیتور
  • امکان پیش‌برد هم‌زمان چندین طراحی در این نرم افزار گرافیکی بدون ایجاد مشکل یا کندی در برنامه

با این همه ایلاستریتور هم بی‌نقص نیست و معایبی دارد. مثلا:

  • ایلاستریتور به صورت مستقیم از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و گاهی کاربران فارسی زبان را به دردسر می‌اندازد.
  • محیط آن به اندازه فتوشاپ کاربر پسند نیست و برای یاد گرفتن کار با این نرم افزار گرافیکی به زمان و وقت نسبتا زیادی نیاز پیدا خواهید کرد.
  • ایلاستریتور از طرح‌های انیمیشنی پشتیبانی نمی‌کند.
  • فیلترهای این نرم افزار گرافیکی محدود هستند.

تا به این جا دونرم افزار گرافیکی شرکت ادوبی را معرفی کردیم و به بررسی کاربرد، مزایا و معایب هر یک از آن‌ها پرداختیم. نکته مهم و قابل توجهی که در مورد هر دو نرم افزار وجود دارد این است که هیچ یک از آن ها برایویرایش تخصصی ویدیو یاساخت انیمیشن‌های حرفه‌ای مناسب نیستند و دقیقا به همین دلیل هر طراح گرافیک بالاخره روزی به نرم افزار گرافیکی دیگری برای ویرایش و ساخت ویدیوهای خود نیاز پیدا خواهد کرد و برای این کار چه نرم افزاری بهتر ازادوبی پریمیر؟

آموزش پریمیر

ادوبی پریمیر پرو

سومین نرم افزار گرافیکی شرکت ادوبی که قصد معرفی آن را در لیست سه تایی نرم افزارهای گرافیکی ضروری داریم،ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere pro) نام دارد. این نرم افزار گرافیکی، برعکس دو نرم افزار قبلی به صورت تخصصی برای ویرایش فیلم و ساخت انیمیشن ساخته شده است.

این نرم افزار گرافیکی امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد و به همین دلیل در میان علاقه‌مندان به این رشته و حرفه، محبوبیت زیادی دارد. نمونه‌هایی که در ادامه آورده‌ایم برخی از مفیدترین کاربردهای نرم افزارادوبی پریمیر پرو هستند:

  • امکان تدوین و ادیت سهل و سریع ویدیو
  • امکان افزودن جلوه‌های صوتی و بصری به فیلم‌ها
  • امکان ویرایش فایل‌های صوتی و ترکیب فایل‌های صوتی و تصویری با یکدیگر
  • امکان ویرایش فیلم‌هایHD و3D
  • امکان تدوین صدا، قرار دادن افکت به روی ویدیو یا تطبیق دوبله با فیلم
  • استفاده در طراحی و توسعه گرافیک وب سایت
  • امکان قرار دادن واتر مارک، لوگو یا نوشته و زیرنویس به روی فایل‌های ویدیویی
  • امکان ذخیره کردن فایل‌های ویدیویی در فرمت و کیفیت‌های مختلف
  • پشتیبانی از بیشتر فرمت‌های فیلم و عکس

پریمیر پرو آنقدر قوی و قابل توجه است که فیلم‌های معروف و مهمی همچونAvatar،Deadpool،Gone Girl یاHugo با ایننرم افزار گرافیکی، ویرایش شده‌اند! البته اگر بخواهیم عیبی به پریمیر وارد کنیم، باید بگوییم که برنامه سنگینی است و حافظه و توان زیادی از کامپیوتر شما می‌برد که البته این موضوع، با توجه به کارکرد این نرم افزار به هیچ وجه دور از انتظار نیست!

سخن نهایی

در این مقاله سهنرم افزار گرافیکی مختلف را به شما معرفی کردیم. این سه نرم افزار، با این که هر سه ساخته شرکت ادوبی هستند اما سه کاربرد متفاوت دارند. به طوری که هرگز نمی‌توان آن‌ها را با هم مقایسه کرد یا گفت که یکی از آن‌ها نسبت به دیگری برتری دارد. چرا که هر یک از آن‌ها ساخته شده است تا به دسته‌ای از نیازهای طراحان گرافیک پاسخ دهد و هیچ هم‌پوشانی با دو نرم افزار دیگر ندارد! در اصل این سهنرم افزار گرافیکی در کنار یکدیگر کامل‌ترین پکیجی هستند که هر طراح گرافیک ممکن است در فعالیت‌های خود به آن‌ها نیاز پیدا کند.


برای یادگیریفتوشاپ،ایلاستریتور وپریمیر می‌توانید ازدوره‌های آموزشی لینوم استفاده کنید.

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟