توسعه فردی

چطور از یادگیری هر مهارتی لذت ببریم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه
0 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چطور از یادگیری هر مهارتی لذت ببریم؟

همۀ ما در طول زندگی بر حسب علاقه یا نیاز باید مهارت‌هایی را یاد بگیریم. گاهی اوقات حتی اگر یادگیری مهارتی را با علاقه هم آغاز کرده‌باشیم، باز در میانۀ راه خسته می‌شویم و یا، از یادگیری دست می‌کشیم و یا با بی‌میلی به فراگیری ادامۀ راه می‌پردازیم؛ چون، یادگیری و مطالعه برای بیشتر افراد، کاری خسته‌کننده است. بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان، درس خواندن را تا لحظۀ آخر و شب امتحان عقب می‌اندازند. حتی افراد شاغل هم از مطالعه برای پیشرفت کارشان اجتناب می‌کنند و برخی از آنان برای فرار از یادگیری مطالب جدید به طور کل شغل خود را تغییر می‌دهند. اما اگر بتوانیم از یادگیری لذت ببریم، فرصت های جدیدی را در تمام ابعاد زندگی به‌دست می‌آوریم.پس اگر به دنبال پیشرفت در زندگی خود هستیم باید یاد بگیریم که چگونه از یادگیری لذت ببریم. چرا که، پیشرفت و رشد ما در گرو یادگیری و توسعه فردی است. کسانی که که یک آموزش را با علاقه فرامی‌گیرند، می‌توانند سریع‌تر در درس و کارشان پیشرفت کرده و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانید به کمک ‌آن‌ها لذت یادگیری را در زندگی خود دوچندان کنید.

هدف خود را تعیین کنید

مهم‌ترین نکته برای لذت بردن از یادگیری یک مهارت، داشتن هدف است؛ یعنی اول باید با خود مشخص کنید که به چه علت تصمیم گرفتید یک مهارت جدید را فراگیرید. وجود هدف، باعث می‌شود تا در پرچالش‌ترین و سخت‌ترین شرایط، دست از یادگیری برندارید و با همۀ توان برای رسیدن به هدف خود، تلاش کنید. برای هدف‌گذاری درست، کافی است از 5 اصلی که در مقالۀ"هدف‌گذاری به روش اسمارت" بیان شده‌است پیروی کنید.

سبک یادگیری

سبک یادگیری خودتان را پیدا کنید

دانش‌آموزان چه در مدرسه و چه در دانشگاه، به دنبال راهی هستند تا فرایند یادگیری را برای خودشان لذت‌بخش کنند. با پیدا کردن سبک یادگیری، فرایند یادگیری بسیار خوشایندتر می‌شود. هر شخص روش خاصی برای یادگیری دارد. مثلا بعضی افراد از طریق «دیدن» بهتر یاد می‌گیرند. این یعنی یادگیری برای آن‌ها از راه تصاویر به بهترین شکل اتفاق می‌افتد. در نتیجه آن‌ها با تماشای فیلم‌ها و کلیپ های آموزشی، از یادگیری لذت می برند.

اگر از طریق «شنوایی» یادگیری بهتری دارید، چرا با گوش کردن موزیک و پادکست یادگیری را برای خود لذت‌بخش نمی‌کنید؟ گوش دادن به پادکست‌های آموزشی یکی از بهترین روش‌های آموزش از راه دور است. پس بهتر است در گام اول، سبک یادگیری خودتان را پیدا‌ کنید تا بتوانید به سبک خودتان از یادگیری لذت ببرید.

هر آموزش آنلاینی را نبینید!

برای اکثر ما پیش آمده، که آموزش آنلاینی را تهیه کرده‌ایم ولی آن را تا انتها مشاهده نکردیم. به نظر شما علت این اتفاق چیست؟

این اتفاقات علل مختلفی دارد که در زیر به صورت موردوار به آن‌ها می‌پردازیم:

  • طولانی بودن
  • کاربردی نبودن
  • یکنواخت بودن
  • قدیمی بودن

حالا به نظر شما، چطور می‌شود این آموزش‌ها را به آموزش‌هایی لذت‌بخش تبدیل کرد؟

در دوران مدرسه، معلم هرزمان که مبحثی را تدریس می‌کرد، با ارائه تمرین‌هایی میزان درک ما از آن مفهوم را بررسی می‌کرد و پی می‌برد که آیا می‌تواند به سراغ مبحث جدید برود یا نیاز به تمرین بیش‌تری است؟ در مقابل، ما وقتی قادر به حل آن تمرین بودیم انرژی مثبت و حس خوبی را دریافت می‌کردیم.

دقیقا همین ساختار نیز باید در آموزش‌های آنلاین رعایت شود؛ یعنی باید المان‌هایی در آموزش قرار بگیرند تا فراگیر بتواند میزان یادگیری خود را محک بزند. یکی از این المان‌ها، وجود کوییز در پایان هر مبحث است. وقتی شما در انتهای ویدیو، کوییز موردنظر را بزنید، متوجه می‌شوید که کدام بخش‌ها هنوز برایتان مبهم است. این حس که همۀ مطالب را عمیق و بامثال یاد بگیریم ما را به یادگیری ترغیب می‌کند.

سایت آموزشی لینوم نیز با تکیه بر همین اصول سعی کرده تا آموزشی لذت‌بخش را برای شما رقم بزند.

مهارت یاد گرفته را به کسی آموزش بدهید

با آموزش به دیگران هم مفاهیم را عمیق‌تر یاد می‌گیرید، هم متوجه می‌شوید که کدام قسمت‌ها را درست متوجه نشده‌اید؛ علاوه بر این، حس خوب انتقال یک مطلب به فردی دیگر انکار ناپذیر است!

هر مهارتی را کاربردی یاد بگیرید

فرض کنید قرار است مهارت فتوشاپ را یاد بگیرید، اگر شما فقط به دنبال یادگیری تئوریات آن باشید یا آموزشی را ببینید که در آن فقط ابزارها معرفی می‌شوند و  کاربرد عملی آن‌ها نمایش داده نمی‌شود، پس از مدت همۀ مطالب را فراموش خواهید کرد و ممکن است از یادگیری ادامۀ آموزش صرف نظر کنید ولی اگر کار با ابزارها را در قالب طراحی یک پوستر یاد بگیرید، آن آموزش برای شما جذاب خواهد بود و دیگر کاربرد ابزارها را فراموش نخواهید کرد. درآموزش‌های مهارتی لینوم نیز، سعی شده‌است همه مفاهیم به صورت پروژه‌محور آموزش داده شوند تا شما همراه با مدرس تمام مراحل را انجام دهید و از یادگیری لذت ببرید.

برای خود پاداش و مجازات تعیین کنید

اگر بخشی از آموزش را به خوبی اتمام رساندید، به خودتان پاداش دهید؛ مثلا برای خود یک کتاب مرتبط با مهارتی که در حال فراگیری آن هستید، بخرید یا خود را به کافه‌ای که دوست دارید مهمان کنید؛ این کار موجب می‌شود تا برای ادامۀ راه، انگیزۀ بیش‌تری داشته‌باشید و با علاقۀ بیش‌تر یادگیری را پیگیری کنید.

در مقابل، وجود مجازات حس مسئولیت‌پذیری را در شما تقویت می‌کند و باعث می‌شود تا آموزش را جدی بگیرید و با خودتان رقابت کنید. اگر در جایی کوتاهی کردید می‌توانید برای مثال خود را از دیدن سریال موردعلاقه‌تان محروم کنید.

از تکنولوژی استفاده کنید

از تکنولوژی استفاده کنید

تکنولوژی به‌ همراه‌ خود، دریایی از فرصت‌های جدید برای یادگیری را فراهم می‌کند. وقتی تصمیم به یادگیری مهارتی گرفتید، در تمام شبکه‌های اجتماعی به دنبال آموزش‌های آن بروید، این کار باعث می‌شود هم زمان مفیدی را در شبکه‌های اجتماعی مثال یوتیوب و اینستاگرام سپری کنید و هم، یادگیری برایتان یکنواخت نمی‌شود. مزیت دیگر گشتن در فضایی مثال اینستاگرام این است که به علت الگوریتم موجود در آن، پس از مدتی نیمی از پست‌های پیشنهادی شما، مربوط به مهارت موردنظر است و شما کم کم در حلقۀ یادگیری و ارتباط با انسان‌‎های حرفه‌ای قرار می‌گیرید و پس از مدتی اطلاعات زیادی یاد خواهید گرفت. همچنین دنبال کردن اخبار روز دنیا توسط تکنولوژی مدرن نیز می‌تواند اطلاعات زیادی به ما بدهد. البته باید حواسمان باشد که این میزان از آگاهی سطحی این موارد موجب شکل گیری توهم یادگیری در ما نشود.

سخن پایانی

یادگیری انتهایی ندارد و با یادگیری درهای زیادی به روی شما گشوده می‌شود، پس سعی کنید تا از این راه‌ها استفاده کنید و یا روش‌های جدیدی را خلق کنید تا همواره از یادگیری لذت ببرید.

 

منابع

https://www.scotthyoung.com/blog/2018/11/23/enjoy-studying/

https://mapsun.net/posts/%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D9%81%D8%A7%D9%8A%D8%AF%D9%87-%D9%8A%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D9%8A%D8%B1%D9%8A-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF/

https://soheilamani.com/how-to-enjoy-learning/

https://ponisha.ir/blog/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9%E2%80%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85/

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟