علوم پزشکی

سوالات متدوال در رابطه با آزمون صلاحیت بالینی

تاریخ انتشار: 8 ماه پیش
زمان مطالعه: 14 دقیقه
4 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
سوالات متدوال در رابطه با آزمون صلاحیت بالینی

آزمون صلاحیت بالینی چیست؟ 

دانشجویان حوزه پزشکی عمومی پس از گذراندن یک سال از دوره کارآموزی خود، ملزم به آماده‌سازی برای شرکت در آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی می‌شوند. این آزمون مختص دانشجویانی است که در حال تمام کردن دوره تحصیلی خود به عنوان پزشک عمومی هستند یا قصد دارند در آزمون‌های تخصصی بعدی شرکت نمایند.

عنوان آزمون اصطلاحاً به عنوان"آزمون صلاحیت بالینی پزشکی" شناخته می‌شود. در دوره دندانپزشکی نیز نام این از "آزمون جامع" به"آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی" تغییر پیدا کرده است.

تعداد ترم‌هایی که دانشجو پشت سر گذاشته ، مهم نیست؛ زیرا برای اتمام دوره تحصیلی و کسب مدرک، لازم است که این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد..

در زمان ورود به دوره اینترنی (کارآموزی)، مراحل آماده‌سازی برای شرکت در آزمون صلاحیت بالینی پزشکی آغاز می‌شود. از زمانی که شش ماه از دوره اینترنی گذشته باشد، دانشجویان می‌توانند در این آزمون شرکت نمایند و صلاحیت خود برای تعامل با بیماران و عمل به عنوان پزشک در محیط بالینی را ارزیابی کنند.

هدف اصلی از آموزش بالینی در دوره دکترای پزشکی عمومی، تجهیز دانشجویان با حداقل مهارت‌های مورد انتظار برای ورود به مرحله حرفه‌ای می‌باشد. آزمون صلاحیت بالینی به عنوان یک ابزار ارزیابی، این مهارت‌ها را در دانشجویان سنجیده و ارزیابی می‌نماید.

 

دوره صلاحیت بالینی لینوم تدریس شده توسط دکتر ژیان

(اولین آموزش استودیویی صلاحیت بالینی)

 

برای دریافت دوره و مشاوره رایگان می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید:

 

لینک دوره صلاحیت بالینی لینوم

 

آزمون صلاحیت بالینی چه زمانی برگزار می‌شود؟

این آزمون، چهار بار در سال، به صورت فصلی و در صورت وجود دانشجوی در حال فارغ التحصیل شدن در دانشگاه برگزار می‌گردد. 

 

نحوه ثبت نام در آزمون صلاحیت بالینی و هزینه آن

در دوره تحصیلی پزشکی عمومی و دندانپزشکی، دانشجویان باید پس از گذراندن 6 ماه از کارآموزی، در آزمون صلاحیت بالینی شرکت کنند. در نوبت اول، این آزمون رایگان است و برای نوبت‌های بعدی باید هزینه پرداخت کنند. همچنین، دانشجویان دندانپزشکی و پرستاری نیز باید در آزمون مشابه شرکت کنند. برای ثبت‌نام در آزمون، حداقل 1 ماه قبل از تاریخ برگزاری آزمون اقدام کنید. اطلاعیه‌های آزمون از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها اعلام می‌شود. در دانشگاه‌های آزاد، هزینه‌ای برای ثبت‌نام در آزمون اول لازم است و در صورت عدم شرکت در امتحان اول، هزینه این امتحان را می‌توانید با اعلام انصراف قبل از زمان آزمون بازگردانی کنید.

 

تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون؟

شما هیچگونه محدودیتی در تعداد بارهایی که می‌توانید در آزمون شرکت کنید ندارید. می‌توانید به تعداد دلخواهی در این آزمون‌ها ثبت‌نام و شرکت کنید.

 

تعداد ایستگاه‌ها در آزمون صلاحیت بالینی و شرایط آن‌ها؟

آیین‌نامه آزمون توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تنظیم می‌شود و به دانشگاه‌های برگزار کننده ارسال می‌گردد. این دانشگاه‌ها بر اساس بانک سوالات‌، ایستگاه‌های آزمون را تعیین و برگزار می‌کنند.

آزمون صلاحیت بالینی شامل 12 تا 18 ایستگاه عملی است که به هر ایستگاه 4 تا 8 دقیقه زمان اختصاص دارد. این ایستگاه‌ها با ایستگاه‌های استراحت ترکیب شده‌اند. دانشجوها روز قبل از آزمون با جزئیات این ایستگاه‌ها آشنا می‌شوند تا بتوانند زمان را بهینه مدیریت کنند.

در آزمون، 12 تا 18 ایستگاه وجود دارد و 8 ایستگاه از آن‌ها حیاتی هستند. برای قبولی در آزمون، باید حداقل 7 از این 8 ایستگاه را قبول شوید. همچنین، 4 ایستگاه غیرحیاتی وجود دارند که می‌توانید حداقل 2 از آن‌ها را رد کنید.

در هر ایستگاه، یک چک‌لیست وجود دارد که باید حداقل 60٪ از موارد آن را به درستی انجام دهید. عدم قبولی در یک ایستگاه، تاثیری بر سایر ایستگاه‌ها ندارد.

به طور کلی، ایستگاه‌ها به سه دسته‌ی عملی، سوالی (برای بررسی قضاوت بالینی) و استراحت تقسیم می‌شوند. هر ایستگاه زمانی معین دارد که روز قبل از آزمون به دانشجوها اعلام می‌شود. برای مدیریت بهتر زمان، دانشجوها باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا از کمبود زمان جلوگیری کنند.

 

چه مهارت‌های در این آزمون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؟

آزمون به 5 مهارت اصلی تقسیم می‌شود:

 

  1. مصاحبه و گرفتن شرح حال بیمار
  2. مهارت‌های ارتباطی، پروفشنالیسم و اخلاق حرفه‌ای
  3. معاینه فیزیکی
  4. مهارت‌های عملی (مهارت‌های انجام عملیات)
  5. تفسیر پاراکلینیک و مدیریت بیمار

 

شرایط قبولی در آزمون صلاحیت بالینی به چه شکل می‌باشد؟

در آزمون صلاحیت بالینی، حداقل نمره قبولی برای بخش عملی ۱۲ از ۲۰ است و در سه سال اول برگزاری آزمون، حد نصاب قبولی ۱۰ از ۲۰ است. افراد موفق به کسب نمره قبولی، گواهینامه مهارت‌های بالینی پایان دوره پزشکی عمومی دریافت می‌کنند. نمره آزمون صلاحیت بالینی اعلام نمی‌شود. نتایج پس از آزمون در مدت تا ۴۸ ساعت اعلام می‌شود و اعلام می‌شود که آیا قبول شده‌اید یا خیر. نمرات ایستگاه‌های جداگانه محاسبه می‌شوند و نتایج به صورت رد یا قبول اعلام می‌شود. همچنین ترجیحاً نتایج با تعیین رتبه‌های ممتاز، بسیار خوب، خوب و متوسط اعلام می‌شود. توجه داشته باشید که رد شدن در یک ایستگاه تاثیری در نتیجه کلی ندارد و هر داوطلب می‌تواند در حداکثر یک ایستگاه حیاتی نمره کمتر از پنجاه درصد بگیرد.

 

غیبت دانشجو در روز آزمون چه نتیجه‌ای به همراه دارد؟

در صورتی که داوطلب بدون اعلام انصراف کتبی حداقل دو هفته قبل از تاریخ آزمون یا بدون داشتن عذر موجه (به تشخیص شورای آموزشی دانشگاه محل تحصیل) از شرکت در آزمون غیبت کند، شهریه وی به او بازگردانده نخواهد شد.

 

پوشش دانشجویان در روز آزمون باید به شکل باشد؟

دانشجویان حاضر در آزمون موظف به پوشیدن روپوش هستند. همچنین، توصیه می‌شود که اتیکت حاوی مشخصات شخص نیز بر روی روپوش نصب شود.

 

برای آزمون صلاحیت بالینی از چه منابعی استفاده کنیم؟

منابع و آئین ‌نامه ‌های آزمون صلاحیت بالینی شامل موارد زیر می‌شود:

 

  1. منابع آزمون پیش کارورزی
  2. راهنمای مهارت ‌های عملی-گامی در مسیر احراز توانمندی مهارت‌ های بالینی، نوشته دکتر مهوش علیزاده نایینی و همکاران، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  3. مهارت ‌های عملی ضروری چشم، گوش، حلق و بینی، دکتر مهوش علیزاده نایینی و همکاران، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  4. آزمون ‌های بالینی به شیوه ایستگاهی، ترجمه دکتر شهرام پایدار و همکاران، انتشارات آرتین طب
  5. مهارت های بالینی-راهنمای سریع پروسیجرهای اورژانس، دکتر علیرضا مجیدی و همکاران، انتشارات آرتین طب
  6. آمادگی آزمون صلاحیت های بالینی کارآموزان، کارورزان و دستیاران پزشکی، دکتر سجاد حسن زاده و همکاران، انتشارات آرتین طب
  7. مهارت ‌های بالینی برای دانشجویان پزشکی، دکتر سارا شفیعی پور و همکاران، انتشارات ایستا
  8. درسنامه مراقبت های حیاتی و احیای پیشرفته کودکان، گروه ترجمه و تالیف، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اداره سلامت کودکان (برای مهارت های عملی)
  9. آموزش مهارت ‌های جراحی و اورولوژی با رویکرد مبتنی بر صلاحیت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انتشارات سخن گستر و دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  10. مهارت های پایه برای آزمون OSCE، دکتر کامران سلطانی عربشاهی و همکاران، انتشارات سورنا
  11. آموزش مهارت ‌های بالینی با رویکرد مبتنی بر صلاحیت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انتشارات مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری انتشارات آهنگ قلم
  12. Bate’s Guide to Physical Examination and History Taking,11th edition

سوالات آزمون بصورت متمرکز از طرف دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت، طراحی و به دانشگاه‌ها ارسال می‌گردد.

 

چرا دوره صلاحیت بالینی لینوم؟

در نگاه اول، منابع معرفی شده از سمت وزارت بهداشت، برای آزمون صلاحیت بالینی بسیار حجیم و جامع هستند و دانشجویان در دروه اینترنی با مشکل کمبود زمان روبه‌رو خواهند شد. دانشجویان برای گذراندن آزمون صلاحیت بالینی نیازمند تمرکز بر بخش‌های سوال خیز و پر اهمیت می‌باشند. دوره آموزشی صلاحیت بالینی لینوم که توسط دکتر غلامرضا ژیان تدریس می‌شود، مسیر قبولی در این آزمون را برای دانشجویان هموار کرده است.

 این دوره آموزشی با تمرکز بر قسمت‌های مهم و پرتکرار آزمون صلاحیت بالینی به دانشجوها کمک می‌کند تا به تسلط بیشتری در این قسمت‌ها دست یابند و در عین حال از وقت و هزینه‌های بیشتری جلوگیری شود.

در این دوره، قسمت های مهم و پرتکرار آزمون صلاحیت بالینی، چه در قسمت عملی و چه در قسمت تئوری توضیح داده شده است و با استفاده از روش های نوین آموزشی، مطالب به صورت به یادماندنی تدریس می‌شوند.

 

ویژگی های دوره صلاحیت بالینی لینوم

  • تهیه شدن دوره به شیوه میکرولرنینگ که باعث می‎‌گردد یادگیری کارآمدتر و پر بازده تر بشود و دانشجویان می‌توانند همزمان با هر بخشی که پشت سر می‌گذراند آموزش های مربوط به آن بخش در لینوم تماشا کنند.
  • این دوره در 32 بخش کلی و 136 سرفصل تهیه شده است و در مجموع شامل 15 ساعت ویدیو آنلاین می‌باشد.

 

دوره صلاحیت بالینی لینوم برای چه افرادی مناسب است؟

دوره آموزشی تهیه شده توسط گروه لینوم به عنوان منبعی مفید و گسترده برای تمامی دانشجوهایی که با بالین بیمار ارتباط دارند، از جمله دانشجوهای مقدمات بالینی و استاژرها، می‌تواند مفید باشد. این دوره نه تنها برای دانشجوهای مقطع اینترنی بلکه برای سایر مقاطع نیز می‌تواند به عنوان یک منبع کاربردی برای یادگیری اصول بالینی و مهارت‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به تخصص و تجربه مدرس دوره، دکتر ژیان، این منبع می‌تواند به دانشجوها در فهم بهتر اصول بالینی، تمرین مهارت‌های مختلف و بهبود کیفیت مراقبت از بیماران کمک کند. به این ترتیب، این دوره می‌تواند به عنوان یک منبع ارزشمند و کاربردی در تمامی مقاطع تحصیلی مرتبط با بالین بیمار بهره‌برداری شود.

 

دوره صلاحیت بالینی لینوم تدریس شده توسط دکتر ژیان

(اولین آموزش استودیویی صلاحیت بالینی)

برای دریافت دوره و مشاوره رایگان می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید:

 

لینک دوره صلاحیت بالینی لینوم

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟