توسعه فردی

7 راهکار تقویت حافظه

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه
7 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
7 راهکار تقویت حافظه

7 راهکار تقویت حافظه

تقویت حافظه در هر سنی بسیار مهم است زیرا داشتن یک ذهن فعال سرعت یادگیری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. افراد با اهداف مختلف به دنبال استفاده از روش‌هایی هستند که بتوانند حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را تقویت کنند. درس خواندن برای انواع آزمون‌ها مثل کنکور نیازمند داشتن ذهنی پویا و یادگیرنده با قدرت حفظ کنندگی بالا است. وقتی قدرت یادگیری افزایش یابد درصد میزان موفقیت نیز بالا می‌رود. همچنین حافظه قوی از آلزایمر که در سنین بالا شایع است جلوگیری می‌کند؛ راهکارهای راحت و در دسترسی برای تقویت ذهن وجود دارد. در این مقاله ما به معرفی  7 راهکار تقویت حافظه می پردازیم.

ورزش های تقویت حافظه

1.انجام ورزش‌های ذهنی

استفاده از ورزش‌های ذهنی باعث بالا رفتن هوش، تقویت حافظه، تغییر نحوه تفکر صحیح و منطقی می شود. همانند قوای بدنی که برای حفظ و تقویت آن نیاز به ورزش و تحرک داریم، قوای فکری انسان نیز برای افزایش عملکرد و قوی شدن به ورزش و کار کردن احتیاج دارد. حل معما و پازل، بازی با کلمات و اعداد و حفظ اشعاریکی از ورزش‌های ذهنی کاربردی هستند که علاوه بر داشتن جنبه سرگرمی، در تقویت حافظه نقش مهمی دارد.

حل کردن جدول حداقل یکبار در هفته سبب به یادآوردن داده‌های ذهنی و یادگیری اطلاعات جدید به حافظه می‌گردد.  با اینکار حافظه کوتاه مدت تقویت شده و در صورت تکرار آن‌ها، کارایی حافظه بلند مدت نیز افزایش می‌یابد.

2. افزایش ارتباطات اجتماعی

برای جلوگیری از بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی ارتباطات اجتماعی بسیار اهمیت دارند. علاوه بر این چون دوری از اجتماع و جمع دوستان می‌تواند سبب کاهش تحرکات مغزی شود؛ بنابراین یکی از راه‌های تقویت حافظه گسترش مراوده‌های بین دوستان است. وقتی با دیگران صحبت می‌کنید می‌توانید مسائل گوناگون را به یادآورید تا بیشتر از منطق و خلاقیت خود استفاده ‌کنید و دانش و تفکر خود را افزایش دهید. نکته مهم اینکه بین ارتباطات اجتماعی و کارکرد مغز رابطه مستقیمی وجود دارد.

3.ورزش کردن:

فعالیت بدنی برای داشتن ذهنی فعال و حافظه قوی ضروری است؛ برای اثبات این جمله ضرب المثل"عقل سالم در بدن سالم است" را به یادآورید. با ورزش کردن جریان خون در بدن افزایش می‌یابد و  به مغز بهتر خون‌رسانی می‌شود؛ در نتیجه ذهن بیشتر می‌تواند فعالیت کند و حافظه قوی‌تری هم خواهید داشت.

ورزش‌های صبحگاهی روزانه مداوم می‌توانند از بروز آلزایمر که یک بیماری اختلال در به یادآوردن است، جلوگیری کند.

تاثیر استراحت در تقویت حافظه

4.تاثیر استراحت در تقویت حافظه

همانند جسم که بعد از مدتی کار کردن خسته شده و نیاز به استراحت دارد؛ ذهن نیز بعد از مقداری تفکر و مطالعه برای بازیابی نیروی خود باید استراحت کند. طبق نظر روانشناسان برای بهبود یادگیری مطالب حفظی می‌توان زمان‌های استراحت کوتاهی را بین مطالعه و زمان یادگیری در نظر گرفت. مثلا خوردن یک فنجان قهوه برای چند دقیقه برای افزایش قدرت حافظه و یادگیری در بین کار و درس خواندن بسیار مفید است.

5.توجه به جزئیات

در هر زمان و مکانی که هستید بهتر است به محیط اطراف با دقت بیشتری نگاه کنید و قبل از خواب با تمرکز تلاش کنید که همه چیز را با جزئیات به یادآورید. این کار سبب تقویت حافظه و افزایش تمرکز در افراد می‌شود.

6.خواب کافی و خوب راهکاری برای تقویت حافظه

برای اینکه به دور از دغدغه‌های روز گذشته بتوانید راحت بخوابید تا فردا با روحیه خوب و حافظه‌ای قوی به فعالیت بپردازید باید شب خواب خوب و کافی داشته باشید. وقتی با ذهن راحت بخوابید صبح نیز با انرژی و آمادگی ذهنی بیشتری بیدار می‌شوید و عملکرد مغز نیز تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

بی‌خوابی یا کم خوابی می‌تواند عامل مهمی در کاهش تمرکز و قدرت یادگیری باشد؛ بنابراین خواب راهکاری مفید برای تقویت حافظه است.

7.تغذیه سالم و تقویت حافظه

خوردن غذای سالم شامل میوه و سبزیجات و مواد مغذی در بهبود سلامت ذهن و جسم بسیار اثرگذار است. اگر فعالیت ذهنی بالایی دارید و نیاز به داشتن حافظه‌ای قوی هستید باید وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه را به طور کامل میل کنید. تاثیر تغذیه سالم روی بهبود عملکرد مغز ، یادگیری و بخاطر سپاری موضوعات مختلف انکار ناپذیر است. براساس تحقیقات انجام شده افرادی که خوردن صبحانه را در اولویت کارهای خود قرار می‌دهند از نظر تحصیلی و عملکرد ذهنی موفق‌تر هستند

برای تقویت حافظه باید خوراکی‌های مقوی شامل مویز، عسل و کندر مصرف کرد. همچنین باید عادات بد غذایی مثل نوشیدن آب زیاد سرد، غذاهای پرچرب و فست فودی که اثر مخربی بر عملکرد مغز دارند را کنار گذاشت.

جمع‌بندی 7 راهکار تقویت حافظه

در این مقاله به 7 راهکار که می‌توانند در تقویت حافظه نقش زیادی داشته باشند پرداختیم. توجه کنید که همه این روش‌ها به نوع سبک زندگی افراد بر می‌گردد و درست کردن شیوه زندگی و عادات غذایی و ساعت‌های خواب و کار و تفریح می‌تواند روی قوای ذهنی و بدنی تاثیر مثبتی داشته باشد. تغذیه سالم، خواب کافی و عمیق، استراحت بین کار و مطالعه، ورزش‌های ذهنی و بدنی، توجه به جزئیات و ارتباطات اجتماعی و دیدار خانواده و دوستان می‌توانند تا حد زیادی از بروز انواع بیماری‌های روانی و جسمی جلوگیری کنند. در نتیجه این راهکارها در بهبود عملکرد مغز و بهبود حافظه تاثیر شگفت‌انگیزی خواهند داشت.

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟