توسعه فردی

5 راهکار برای مدیریت زمان بهتر

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه
4 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
5 راهکار برای مدیریت زمان بهتر

5راهکار برای مدیریت زمان بهتر (post tech)

post-tech به فناوری‌ای گفته می‌شود که پیش از آنکه دغدغه فناوری را داشته باشد، نگران انسان است. این طرح صرفا به دنبال افزایش کارایی و بهره‌وری از انسان با استفاده از فناوری و دستگاه‌های دیجیتال از طریق افزایش زمان کار نیست. بلکه تمرکز اصلیpost-tech بر کاربر و استقلال و رفاه او با به کارگیری فناوری است. این فناوری با نام‌هایpost-technology،post-digital-technology  نیز شناخته می‌شوند. انسان‌ها با به کارگیری صحیح فناوری در زندگی خود تا حد زیادی می‌توانند از مضرات فناوری خود را حفظ کنند. در ادامه مقاله به مهم‌ترین ضرری که فناوری در هدر رفت زمان دارد می‌پردازیم.

مدیریت زمان چیزی است که اکثر افراد به خصوص در محل کار دوست دارند که آن را بهبود دهند. در یک نظر سنجی که بر اساس حقوق و دستمزد در بین افراد انجام شد؛ 89 درصد پاسخ‌دهندگان اعتراف کردند که بیشتر وقت شغلی خود را در محل کار تلف می‌کنند. در عصر حاضر دسترسی تلفن های همراه ، رسانه های اجتماعی و ایمیل های مکرر سبب شده موفقیت در مدیریت زمان به تدریج دشوارتر گردد. اگر در صدد کاهش حواس پرتی و بهره وری بیشتر در محل کار خود هستید؛ 5 راهکار مدیریت زمان بهتر(post tech)معرفی شده در این مقاله را انجام دهید.

برای همه وظایف خود یاداوری تنظیم کنید

1.برای همه وظایف خود یادآوری تنظیم کنید

رمز موفقیت مدیریت زمان ، دانستن مهلت های تعیین شده و تنظیم یادآوری‌ها استما پیشنهاد می‌کنیم برای انجام هر کاری 15 دقیقه قبل از جلسه یا رویدادی خاص، یادآوری تنظیم نمایید تا بتوانید وسایل خود را تهیه و جمع آوری کنید.

برای کارهایی مانند مطالعه، مسافرت، ملاقات کاری نمی‌توان به صورت روزانه برنامه‌ریزی کرد و باید از ابتدای هفته مدیریت زمان دقیقی را در نظر داشت. بنابراین می‌توانید با گذاشتن یک هشدار کارهای دارای اولویت کمتر را نیز در زمان مناسبی انجام داد.  مدیریت زمان درست از هموپوشانی کارهای مهم و غیرضروری جلوگیری می‌کند و می‌تواند حتی نظم ذهنی خاصی ایجاد نماید.

2.یک برنامه‌ی ریز روزانه ایجاد کنید

تهیه یک لیست از وظایف وکارهایی که باید روز بعد انجام دهید یک عامل مهم در مدیریت زمان است. بهتر است بعد از انجام هر کار، آن را علامت بزنید در این صورت می‌توانید زمان دقیق‌تری را برای انجام وظایف باقی مانده  در نظر بگیرید.

داشتن یک برنامه انعطاف‌پذیر برای کارهای روزانه، از هدر رفت زمان جلوگیری می‌کند و گاهی وقت اضافه بوجود می‌آید. استفاده از این زمان‌های آزاد می‌تواند صرف برنامه‌ریزی دقیق‌تر یا انجام کارهای عقب افتاده شود. مثلا اگر زودتر از روزهای دیگر محل کار خود را ترک کرده‌اید می‌توانید یک قرار ملاقات با دوستان خود بگذارید و استراحت کوتاه مدتی به خود بدهید.

ویژگی مهم برنامه روزانه منعطف در مدیریت زمان این است که اگر انجام کاری با مشکل مواجه شد، می‌توانید وظیفه بعدی را جایگزین کرده و در وقت خود صرفه جویی کنید. برای مثال لغو قرار ملاقات یک ساعت قبل از زمان موعد می‌تواند به میزان زیادی شما را در مدیریت زمان یاری کند. در فاصله‌ای که به انجام کار بعدی باقی مانده است می‌توان به مطالعه یا استراحت پرداخت و خود را برای وظایف دیگر در طول روز آماده کرد.

3.به هر کار محدودیت زمانی بدهید

یکی از تکنیک‌های اصلی و مهم مدیریت زمان، لحاظ کردن محدودیت زمانی کارها می‌باشد.در لیست روزانه کارهایی که باید انجام دهید، مدت زمانی را که هر کار به خود اختصاص می‌دهد را یادداشت کنید.  چنانچه کاری را تمام نکردید ولی زمان اختصاص داده شده به آن به پایان رسیده باید در همان مرحله‌ای که هستید کار را متوقف کنید و در فرصت تعیین شده دیگر کار را ادامه دهید. 

گاهی اوقات ایجاد حالت رفت و برگشتی در انجام کارها سبب شروع تازه و یک دیدگاه جدید در ذهن می‌شود. برای مدیریت زمان کارهای روزمره علاوه بر نتیجه‌گراییبایدبه محدودیت زمانی نیز توجه کنید. همه افراد تقریبا می‌توانند حدس بزنند که انجام هرکاری چقدر زمان نیاز دارد. بنابراین برای مدیریت زمان بهتر باید در انجام کارها، محدودیت زمانی را لحاظ کنیم. به عنوان مثال اگر برای خرید فقط نیم ساعت تعیین کرده‌اید باید در همان زمان مشخص کار را به پایان برسانید.

مسدود کردن حواس پرتی ها

4.مسدود کردن حواس پرتی‌ها

در حال حاضر وجود گوشی‌های هوشمند و استفاده از شبکه‌های اجتماعی متنوع عاملی مهم در هدر رفت زمان به شمار می‌روند. بهتر است هنگام کار و یا مطالعه و درس خواندن یا تلفن همراه خود را خاموش کنید و یا اینکه آن را در محلی دور از دسترس قرار دهید. اگر هنگام کار به گوشی موبایل نیاز دارید می‌توانید اعلان‌های ایمیل و شبکه‌های اجتماعی را روی خاموش یا تاخیر زمانی تنظیم نمایید. در این صورت پس پایان کار و در زمان استراحت می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید بدون اینکه اختلالی در کار یا مطالعه ایجاد شود.

5.روال را تعیین کنید

برای انجام کارها و مدیریت زمان به شکل صحیح باید در حین کار یک روال عادی ایجاد کنید تا بتوانید در موقعیتی فعلی بهترین حس را داشته باشید. داشتن یک روال در انجام وظایف سبب می شود در صورت بروز مشکل در یک روز آشفته بتوانید با رعایت برنامه‌های معمول خود، مشکل را حل کنید. همچنین پایبند بودن به روال تعیین شده از به تعویق افتادن برنامه‌ها جلوگیری کرده و باعث کاهش استرس و سلامت روان می‌شود.

جمع بندی5راهکار برای مدیریت زمان بهتر (post tech)

در دنیای امروز هر فردی برای داشتن یک زندگی منظم و بدون استرس نیاز به مدیریت زمان و استفاده از برنامه‌ریزی دارد. استفاده از فناوری post tech برای مدیریت زمان می‌تواند تعادل خوبی بین کار ،فناوری و زندگی ایجاد کند.

بسیاری از مدیران در حوزه‌های کاری مختلف که مشلغه زیادی دارند؛ آرزو می‌کنند بیشتر از 24 ساعت در شبانه روز وقت در اختیار داشتند. البته در مقابل نیز معدود افرادی هستند که با مدیریت زمان درست توانسته‌اند بدون استرس در انجام کارهای روزانه و کاری خود به موفقیت برسند و در کنار آن به فعالیت‌های بدنی و انواع ورزش، و فراگیری زبان دیگری بپردازند.

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟