توسعه فردی

بهره وری در کلاس آنلاین

تاریخ انتشار: 3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه
0 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
بهره وری در کلاس آنلاین

تا چند سال گذشته برای گذراندن دوره آموزشی دانشگاهی یا مهارتی به حضور فیزیکی افراد در کلاس‌های درس نیاز بود. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی این امکان فراهم شد تا دانشجویان و مهارت‌آموزان توانایی شرکت در دوره‌های مختلف آموزشی به صورت آنلاین و مجازی را تنها با استفاده از موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ داشته باشند. آموزش آنلاین مزایای زیادی دارد مانند قابلیت استفاده در هر مکان و زمان، امکان تکرار دوره و... .

اما یکی از چالش‌هایی که دانشجویان و مهارت‌آموزان با آن درگیر هستند، این است که نمی‌توانند آنطور که باید از این دوره‌ها بهره ببرند.

در ادامه قصد داریم درباره 9 راهکار که سبب افزایش بهره‌وری از دوره‌های آنلاین می‌شود صحبت کنیم.

 

  1.  شناخت کافی از آموزش آنلاین و انتظارات: 

اولین مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که آموزش آنلاین ساده نمی‌باشد و صرفا به دلیل دسترسی آسان به آن، از آموزش حضوری راحت‌تر است. باید توجه کنید که برای شرکت در این دوره‌ها لازم است وقت بگذارید، به برنامه آموزشی متعهد شوید، عوامل مزاحم را حذف کنید و فردی منظم باشید. همچنین باید انتظارات لازم را فراهم آورید:

  1. تا حد امکان در کلاس‌ها حضور پیدا کنید. 
  2. با هم‌دوره‌ای‌های خود ارتباط و همکاری خوبی برقرار کنید.
  3. تکالیف و پروژه‌های خود را به موقع تحویل دهید.

اگر هیچکدام از ویژگی‌های فوق را ندارید، احتمالا نتیجه خوبی از شرکت در این دوره‌ها نخواهید گرفت.

 

  1. اطمینان از دسترسی به اینترنت:

تصور کنید در کلاس آنلاین حضور دارید و ناگهان اعتبار اینترنت شما به اتمام می‌رسد یا اینکه سرعت اینترنت به قدری کاهش می‌یابد که امکان درک مطلب را نخواهید داشت. این اتفاق موجب حواس‌پرتی و عقب‌ ماندن از کلاس می‌گردد. برای این‌که با این مسائل روبه‌رو نشوید، لازم است که دسترسی خود را به اینترنت را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و رفع کنید.

 

  1. با دوره آنلاین همانند دوره حضوری رفتار کنید:

با توجه به اینکه امکان تماشای مجدد دوره آنلاین برای دانشجو وجود دارد، ممکن است فرد با هدف مشاهده ویدئوها در کلاس حضور پیدا نکند. با این‌ کار فیلم‌های آموزشی روی هم انباشته شده و دانشجو امکان درک مطالب آتی را نخواهد داشت.

 

  1. از مباحث مطرح شده حتما نکته‌برداری کنید:

در آموزش آنلاین برخی از اساتید جزوه‌ای به دانشجویان ارائه می‌دهند که برای مطالعه به آن مراجعه کنند. این جزوات در عین حال که کمک کننده هستند می‌توانند سبب شوند که دانشجو نکات مهم را یادداشت نکند. دقت کنید که احتمال حواس‌پرتی و بی‌توجهی در کلاس‌های آنلاین بسیار بیشتر از کلاس‌های حضوری است، چراکه مدرس در کنار شما نبوده تا در مواقعی که حواس شما به آموزش نیست شما را به فضای کلاس برگرداند. نوشتن مطالب به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را راحت‌تر به ذهن سپرده و در کلاس حضورذهن بیشتری داشته باشید.

  1. ایجاد فضای مناسب جهت حضور در کلاس و مطالعه:

چه در خانه مشغول گذراندن دوره هستید و چه در محل کار مطمئن شوید که محیطی آرام، مرتب و فاقد عوامل حواس‌پرتی را انتخاب می‌کنید. محیط را به گونه‌ای انتخاب کنید که فعالیت یادگیری در آنجا برایتان به یک عادت تبدیل شود. همچنین از خانواده یا همکاران خود بخواهید در هنگام مطالعه مزاحمتان نشوند. در صورت امکان تلفن همراه خود را خاموش کنید و از شبکه‌های اجتماعی و هرآنچه موجب از بین بردن تمرکز‌تان می‌شود دوری کنید.

 

  1. برنامه آموزشی منظمی تدوین کنید:

داشتن برنامه آموزشی در مسیر یادگیری اهمیت به‌سزایی دارد که در ادامه روش‌های تدوین آن را توضیح می‌دهیم:

  • از قبل برنامه‌ریزی کنید:

هیچوقت پروژه‌ها و ارائه‌ها را تا روز آخر نگه ندارید چرا که این‌کار موجب ایجاد استرس در شما می‌شود و مانع از عملکرد خوب شما می‌گردد. همچنین دانستن وظایف در طول ترم به شما این دید را می‌دهد که بتوانید زمان خود را مدیریت کنید و در مواقعی که امکان خواندن درس را ندارید موضوع را پیش‌مطالعه کنید.

  • تقویم آموزشی برای خود ایجاد کنید:

از یک تقویم برای یادآوری روزهای مهم مثل آزمون‌ها و موعد تحویل کار یا پروژه استفاده کنید. می‌توانید از تقویم موبایل،  Google CalendarوEdo Agenda برای افزودن هشدار جهت یادآوری این رویدادها استفاده کنید.

  • یک چک لیست برای خودتان ایجاد کنید:

در ابتدای هر هفته یک چک لیست که شامل تمام وظایفتان است آماده کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید کارهایتان را اولویت‌بندی کنید. سپس متناسب با آن برنامه‌ریزی کرده و عملکردتان را مورد ارزیابی قرار دهید. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارTodoist استفاده کنید.

  • محدودیت زمانی قرار دهید:

قبل از شروع مطالعه پیش بینی کنید که هر کدام از وظایفی که برای خود تعیین کردید چه مقدار وقت نیاز دارد. سپس تلاش کنید که در بازه زمانی‌ مشخص شده کارتان را انجام دهید. به این‌صورت می‌توانید نظم فردی‌تان را بهبود دهید. البته در صورتی که گمان می‌کنید بازدهی مطلوبی ندارید و تمرکزتان پایین است می‌توانید به خودتان استراحت داده و در زمان مناسب‌تر آن کار را انجام دهید.

  • به برنامه خود متعد باشید:

حتما پس از انجام برنامه‌ریزی آن را به موقع انجام دهید. به تاخیر انداختن کارها موجب از بین رفتن نظم برنامه و اخلال در فرآیند آموزش می‌شود.

 

  1. در صورت نیاز کمک بخواهید:

در طی دوره با استاد یا آموزنده در ارتباط باشید و در صورت بروز مشکل حتما از آن‌ها کمک بخواهید. سوالات خود را به موقع بپرسید، چرا که در صورت عدم رفع مشکل درک مطالب بعدی برایتان دشوار می‌شود.

  1. ساعت تفریح برای خود در نظر بگیرید:

برای خود مشخص کنید که پس از مدتی مطالعه کمی استراحت داشته باشید. استراحت به شما کمک می‌کند تا مطالب را در ذهن خود طبقه‌بندی کرده و تمرکزتان را برای ادامه آموزش افزایش دهید.

  1.  در بحث‌های درسی شرکت کنید:

 با حضور در بحث‌های گروهی، خود را به چالش بکشید و تعاملتان را با محتوای آموزشی افزایش دهید. گفت‌وگوهای درسی موجب می‌شود که مطالب برایتان مرور شود و به سادگی آن‌ها را فراموش نکنید.

به کمک نکات فوق می‌توانید آموزش آنلاین را برای  خود لذت‌بخش کرده و نهایت استفاده را از آن داشته باشید. البته در این مسیر از روش‌های کمکی دیگر که به روند یادگیریتان کمک می‌کند نیز می‌توانید استفاده کنید.

  

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟