توسعه فردی

چگونه شب امتحانی درس بخوانیم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه
1 نفر دوست داشته!
0 نفر نظر دادن
چگونه شب امتحانی درس بخوانیم؟

در آغاز دوران امتحانات آن هم با سیستم اینترنتی و شرایط سخت آن هستیم و دغدغۀ تمام دانشجویان عبور موفقیت‌آمیز از این گردنۀ سخت می‌باشد.

ترم اول که وارد دانشگاه می‌شویم تصور می‌کنیم امکان دارد که تمام مباحث یک درس را در یک شب جمع‌بندی جمع کرد، بله می‌شود اما نه با 200 صفحه جزوه!، بیاید به سراغ بررسی روش‌های یادگیری برویم تا دریابیم چگونه می‌شود شب امتحانی درس خواند :

به طور کلی 4 روش برای یادگیری یک مبحث جدید وجود دارد:

  1. هر درس را همان‌روز بخوانید.

شاید در نگاه اول این جمله کلیشه‌ای به نظربرسد، ولی لازم است بدانید یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین و موثرترین اصول یادگیری، مطالعه‌ هر درس در همان روزی است که یاد گرفته‌اید. زیرا با این روش مطالب مدت زمان طولانی‌تری در ذهن باقی می‌مانند.ولی ایرادی که به این روش وارد می‌شود این است که شما در میان‌ترم و یا پایان‌ترم به علت زمان اندک، قادر به پیاده‌سازی این روش نیستید. پس این روش تنها در بازه زمانی طولانی، مناسب و قابل اجرا است.

  1. زمان خود را بخش بخش کنید

بخش‌بندی زمان یا بلوکه کردن آن (time blocking) جهت مدیریت زمان است. این روش از شما می خواهد که روز خود را به بخش‌ها یا همان بلوک‌های زمانی کوچک (مثلا دو ساعت دو ساعت) تقسیم کنید. هر بلوک را برای انجام یک کار خاص اختصاص دهید. کلید این روش، اولویت‌بندی لیست وظایف شما از قبل است. از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد:

الف- بهره‌وری مناسب از زمان و درک بهتر اینکه انجام هرکاری نیازمند چه مدت زمانی است.

ب- رضایت از دانستن اینکه شما بیشترین استفاده را از روز خود کرده اید.

از معایب این روش می‌توان موارد زیر را نام‌برد:

الف- محدود کردن خود در زمان ، یعنی اینکه فرد تصورمی‌کند باید تمام 2 ساعت را کار کند در صورتی که هدف از time blockingتقسیم کارها و انجام دادن کامل یک بخش است نه پرکردن زمان.

ب- در این روش برخی از افراد اگر یکی از بخش‌های زمانی را انجام ندهند ، احساس عقب افتادگی می‌کنند و در نتیجه باقی بخش های زمانی خود را نیز رها می‌کنند.

3)مهندسی معکوس

در این روش در عوض اینکه شما تمام زمان خود را صرف یادگیری مبحث مورد نظر یا خواندن جزوه کنید، تنها قسمتی از زمان را صرف خوانش کلی آن مبحث می‌کند و باقی زمان را به حل نمونه سوال اختصاص می‌دهید؛ یعنی شما با خواندن نمونه سوال‌ها درس را برای خود تثبیت می‌کنید.

از مزایای این روش می‌توان به صرفه‌جویی در وقت و مدیریت بهتر زمان اشاره‌کرد و از معایب این روش می‌توان این را گفت که : چون شما جزوه یا مبحث موردنظر را دقیق نخوانده‌اید ممکن است نکاتی از دست شما در بروند چون نمونه سوالات شما حاوی این نکات نبوند.

  1. دیدن فیلم‌های آموزشی فشرده و کپسولی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، به جرات می‌توان گفت این روش یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای یادگیری یک مبحث است. در این روش شما به جای خوانش تعدادی مطالب که گاها خسته‌کننده و غیرقابل درک هم هستند ، فیلم‌هایی را می‌بینید. در این حوزه سایت‌های آموزشی متعددی وجود دارند که برخی از آن‌ها با دو مشکل زیر مواجه هستند:

 1-نظیر طولانی بودن برخی آموزش‌ها 2- تطابق نداشتن سرفصل‌ها

در این میانپلتفرم آموزشی لینوم رویکردی به ناممیکرولرنینگ را در پیش گرفته تا هم آموزش‌ها کوتاه‌تر باشند، هم تمامی مطالب کاربردی آموزش داده‌شوند. این روش بدین صورت است که شما هر مبحث را در 15 الی 20 دقیقه آموزش می‌بینید و بعد از یادگیری مطلب با انجام یک کوییز از میزان تسلط خود بر مطلب موردنظر اطمینان می‌یابید. در این‌جا هدف درک مباحث اصلی یک درس در اندک‌ترین زمان است. مهم‌ترین ویژگی آموزش به سبکمیکرولرنینگ، سازگاری آن با عملکرد مغز انسان است؛ چون ذهن شما تنها تا 15 دقیقه می‌تواند بر یک موضوع تمرکز کند و پس از آن دچار پرش فکری می‌شوید.

در پایان ، باید بیان کرد اینکه کدام روش بهتر است اول به زمان شما بستگی دارد ولی میکرولرنینگ به دلیل کاربردی بودن و کوتاه‌بودن، بالاترین بازدهی را دارد.


اگر تمایل دارید تا بیش‌تر با مفهوم میکرولرنینگ و ویژگی‌های آن آشنا شوید، می‌توانید بلاگ"میکرولرنینگ چیست؟" را مطالعه نمایید.

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟