توسعه فردی

تکنیک یادگیری فاینمن

تاریخ انتشار: 3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه
6 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
تکنیک یادگیری فاینمن

یادگیری به سبک فاینمن

سلام خدمت لینومی‌های عزیز، در این میکرو مقاله‌ی آموزشی قصد داریم تا شما را با یکی از بهترین روش‌های آموزشی شناخته شده در دنیا آشنا کنیم.

 

سبک یادگیری

امروزهمطالعه و یادگیری یکی از فاکتور‌های مهم در توسعه‌ی فردی به حساب می‌آید. با توجه به پیشرفت روز افزون علوم مختلف و تکنولوژی، هر کسی نیاز به یادگیری روزانه، مطالعه و آموزش دارد تا بتواند به اصطلاح مهارت‌های نرم و سخت خود را بهبود ببخشد و از نظر فردی، شغلی و غیره پیشرفت‌ کند. ریچارد فاینمن با مطالعه و تحقیق توانست یک روش آموزشی ایجاد کند که کارایی بسیار بالایی دارد. به جرئت می‌توان گفت تکنیک فاینمن یکی از ساده‌ترین روش‌های آموزشی است. در این روش آموزشی شما می‌توانید مطالب دشوار را به خاطر بسپارید و با استدلال‌های خود مسیر فهمیدن مطالب را تسهیل کنید.

در ادامه می‌خواهیم ابتدا با شخص آقای فایمن آشنا شویم، سپس درباره‌ی تکنیک فاینمن صحبت کنیم و گام‌های یادگیری آن را فرا بگیریم.

ریچارد فاینمن

ریچارد فیلیپس فاینمن یکی از تاثیرگذارترینفیزیکدان‌های سده‌ی بیستم میلادی است. او یکی از افراد مهم در پروژه‌ی منهتن بود که به ساخت اولین بمب هسته‌ای جهان انجامید و پس از آن به واسطه‌ی پیشرفت‌هایش در حوزه‌ی الکترودینامیک کوآنتومی برنده‌ی جایزه نوبل فیزیک در سال 1965 شد. فاینمن به غیر از عرصه‌ی فیزیک در عرصه‌ی آموزش هم شناخته شده است. او یک موضوع بسیار پیچیده را به قدری ساده و واضح توضیح می‌داد که لقب مفسر عالی را برایش در نظر گرفته‌اند.

اصل مطالب

تکنیک فاینمن از چهار گام ساده تشکیل شده است.

گام اول

ابتدا باید نام موضوعی که قصد یادگیری آن را دارید در بالای صفحه بنویسید. سپس نام زیرموضوعات آن مبحث را هم بنویسید تا بهتر آن‌ها را به خاطر بسپارید. در این مرحله هر اطلاعاتی را که درباره مبحث و یا عنوان موضوع می‌دانید را روی کاغذ بیاورید.

گام دوم

حال باید مطلب را به زبان خودتان توضیح دهید. نکته مهمی‌ که باید هنگام توضیحات به آن بپردازید این است که مطالب باید بسیار ساده و قابل فهم باشد و در عین حال موضوع را به بهترین حالت ممکن انتقال دهد. (انگار مشغول آموزش این مطلب به فردی خردسال هستید!) به تعریف‌ها، کلیات، کلمات نامفهوم و رسمی بسنده نکنید. به جای استفاده از جمله‌بندی‌های رسمی و خشک دانشگاهی، از جمله‌بندی و کلمات خودتان استفاده کنید. در پایان توضیحات هم سعی کنید با آوردن چند مثال، مفهوم را کامل کنید. البته لازم به ذکر است که اگر در مورد کاربرد‌های آن مطلب یا دانش هم نمونه‌هایی را بیاورید بسیار به درک مطلب کمک می‌کند.

گام سوم

در این گام توضیحات خود را مرورکنید. به منبع اطلاعات برگردید و ببینید که مطالب را درست متوجه شده‌اید و یا این‌که مطلبی را جا نینداخته باشید. در این مرحله است که شما به کم و کاستی‌های خودتان در فهم مطالب پی‌ می‌برید.

گام چهارم

در آخر شما باز هم به توضیحات خودتان برمی‌گردید. در این مرحله است که باید به خلأ‌های علمی خود در رابطه با آن مطلب رسیدگی کنید. اگر هنگام توضیحات از اصطلاحات فنی و یا دشوار زیادی استفاده کردید باید آن‌ها را به زبان ساده‌تری بیان کنید. سطح توضیحات شما باید در حدی باشد که فردی بدون سطح علمی خاص، بتواند آن را به راحتی بفهمد.

اگر قرار باشد یک فرمول‌ کلی برای این تکنیک ارائه دهیم، تکنیک فایمن به‌صورت زیر خلاصه خواهد شد:

 

1.سازماندهی + 2.ساده‌سازی + 3.تعریف یک داستان

 

با کمی تفکر درباره‌ی تکنیک فاینمن و مدل‌ مفهومی که در بالا آورده‌ایم، می‌توان به این نتیجه رسید که برای درک مطالب باید ابتدا اطلاعات را سازماندهی و دسته‌بندی کرد. سازماندهی اطلاعات کمک شایانی به درک مطالب می‌کند، زیرا اگر شما اطلاعات را سازماندهی و دسته‌بندی کنید، قاعدتا عملیات درک آن‌ها برای مغز بسیار آسان‌تر از اطلاعاتی است که درهم و بی‌نظم هستند. مفهوم بعد ساده‌سازی است. اطلاعاتی را که دسته‌بندی کردید را ساده‌سازی کنید و در آخر هم اگر بتوانید آن را به صورت یک داستان روایت کنید، احتمال اینکه آن را فراموش کنید بسیار کم‌تر از گذشته خواهد بود.

 

کلام آخر

هر کدام از ما ممکن است تا حدی از این روش استفاده کرده باشیم اما نمی‌دانستیم که این کار، یک روش شناخته شده در جهان است، پس اکنون با متوجه شدن و پرداختن به جزئیات بیشتر این تکنیک، امید است تا با به کارگیری کامل این روش مطالب بهتر و بیشتری راآموزش ببینید.

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟