توسعه فردی

چرا بسیاری از افراد همه کاره و هیچ کاره هستند؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 15 دقیقه
0 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چرا بسیاری از افراد همه کاره و هیچ کاره هستند؟

چرا بسیاری از افراد همه کاره و هیچ کاره هستند؟

همه کاره هیچ کاره شاید برای برخی از افراد یک مفهوم گنگ و بی معنی باشد ولی با توجه به اینکه اکنون بشر در عصر اطلاعات زندگی می‌کند می‌تواند عبارتی با معنا و کاربردی محسوب شود. شاید بشود گفت که اگر کسی در این دوره در مورد بسیاری از مسائل آگاهی کافی نداشته باشد نمی‌تواند در حوزه فعالیت خود به موفقیت برسد. یادگیری و داشتن مهارت به خاطر سپاری اطلاعات مختلف یکی از ویژگی‌های خاص و مشترک افراد موفق است. افراد موفق کسانی هستند که از کوچک‌ترین فرصت و موقعیت خود در زندگی برای یادگیری استفاده می‌کنند و مهارت زیادی در حفظ و به یادسپاری آن اطلاعات دارند. می‌توان به صورت ناخودآگاه و توسط کودکان و بزرگسالان و حتی از طریق اشیاء و حیوانات و گیاهان و با تماشای فروشگاه‌ها یا نگاه به تابلوهای تبلیغاتی اطلاعات مفیدی کسب کرد و دامنه درک و فهم و دانش خود را توسعه داد.

در چنین شرایطی فرد در خود حس دانایی و توانایی زیادی احساس می‌کند و برای راه‌اندازی کار مورد علاقه خود اقدامی می‌کند و چون در زمینه‌های گوناگون دارای مهارت و دانش است فکر می‌کند قادراند هر کاری را انجام دهند. البته در بسیاری از موارد این طرز فکر افراد درست است زیرا خود می‌توانند همه کاره کسب و کار خود باشند و از همه جنبه‌ها حوزه فعالیت خود را اداره کنند. در کنار این موضوع این افراد می‌توانند انجام بسیاری از کارها را به دیگران واگذار کنند و خود ناظر باشند که می‌توان گفت این افراد هیچ کاره اند. بنابراین متوجه می‌شویم که در عصر اطلاعات افراد بسیاری ذیل عنوان همه کاره و هیچ کاره قرار می‌گیرند ولی افراد دارای اطلاعات و مهارت بالایی هستند.

روش میکرولرنینگ چیست؟

در حال حاضر افراد در هر زمینه‌ای که فعالیت‌ می‌کنند به دلیل مسئولیت‌های متعدد دارای مشغله‌های زیادی هستند و فرصت اندکی برای یادگیری و کسب دانش و مهارت بیشتر در آن زمینه را دارند. همچنین برنامه‌های آموزشی موجود نمی‌توانند نیازهای یادگیری را در زمان کم و در حجم زیاد برآورده کنند. بنابراین به روش آموزشی مدرنی نیاز است که در زمان اندک و به سرعت بتواند مباحث مختلف آموزشی با حجم زیاد را به افراد آموزش دهد.  میکرولرنینگ یک رویکرد آموزشی مدرن است که در آن  مباحث آموزشی به واحدهای یادگیری کوچک با مقدار اطلاعات کافی تبدیل می‌شوند تا شخص را در رسیدن به اهداف خود یاری رساند.

در شیوه آموزش میکرولرنینگ محتوای آموزشی بزرگ به بخش‌های کوچک و قابل یادگیری تبدیل می‌شود که برای کاربران به راحتی قابل هضم خواهد بود.  سرعت و دقت زیاد و صرف زمان کم در میکرولرنینگ توانسته سبب محبوبیت این روش در بین افراد، سازمان‌ها، کسب‌وکارها و استارتاپ‌های مختلف گردد.

چطور همه کاره و هیچ کاره باشیم

چطور همه کاره و هیچ کاره باشیم؟

یکی از راه‌هایی که می‌توان دامنه دانش و مهارت و توانایی خود را در حوزه کاری خود گسترش داد روش میکرو یادگیری یا میکرولرنینگ یا همان خُردآموزی است. جذاب نبودن آموزش در مسائل گوناگون می‌تواند سطح یادگیری شخص را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد بنابراین استفاده از میکرولرنینگ یک روش فوق العاده عالی برای یادگیری مباحث مختلف در سنین گوناگون است.

در حوزه طراحی آموزش مجازی میکرولرنینگ یک اصطلاح متداول بوده و برای پیاده‌سازی این روش راه‌هایی در استراتژی آموزشی توسط مدیران نیروی انسانی و آموزش پیدا شده است. همچنین روش میکرویادگیری یک روش عالی برای آموزش به بزرگسالان است و می‌تواند تا حد زیادی در مقایسه با دیگر روش‌های آموزشی در یادگیری آن‌ها موثر باشد. بنابراین استفاده از میکرولرنینگ به عنوان یک روش آموزشی به منظور جذاب کردن آموزش و افزایش یادگیری مباحث بیشتر در زمان کمتر می‌تواند برای تبدیل شدن به یک فرد همه کاره و هیچ کاره بسیار کارآمد باشد.

استفاده از روش میکرولرنینگ چه مزایایی دارد؟

به کار گیری میکرولرنینگ برای آموزش مباحث مختلف به چند دلیل بسیار مفید است که در ادامه به شرح هر دلیل می‌پردازیم.

1.انتقال یادگیری با میکرولرنینگ ۱۷ درصد موثرتر است زیرا:

  • با استفاده از میکرولرنینگ محتوای آموزشی در قسمت‌های کوچک در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. در این حالت کاربر می‌تواند در زمان و مکان مناسب و در موقعیتی که آمادگی لازم برای یادگیری را دارد به فراگیری آموزش بپردازد.
  • دوره‌های میکرولرنینگ متمرکز بوده و می‌تواند به خاطرسپاری مطالب را برای مخاطب راحت‌تر کند زیرا اجباری به حفظ کردن اطلاعات بی‌ربط توسط کاربر نیست.
  • کاربران فقط ملزم به درک بخش‌های کوچکی از مطالب هستند که با تلاش کمتر می‌تواند مباحث را بهتر درک کند.

50 درصد مشارکت بیشتر با میکرولرنینگ

2.با استفاده از میکرولرنینگ ۵۰ درصد مشارکت بیشتر می‌شود.

معمولا دوره‌های آموزشی طولانی یادگیری و با خاطر سپاری اطلاعات را برای افراد مشکل‌تر می‌کند و برای بسیاری از افراد دوره‌های آموزشی کوتاه‌تر بیشتر قابل استفاده هستند. در نتیجه افراد می‌توانند مشارکت بیشتری در برگزاری این دوره‌ها داشته باشند و یک برنامه آموزش مجازی زودتر و بیشتر به موفقیت خواهد رسید چرا که مخاطب شوق بیشتری برای یادگیری و مشارکت بالاتری نیز دارد. بنابراین برای از بین بردن دلزدگی و عدم مشارکت کاربران و مخاطبان یک دوره آموزشی استفاده از روش میکرولرنینگ بسیار کارا خواهد بود.

چند نکته مفید برای استفاده از متد میکرولرنینگ

  • برای ساختن دوره‌های آموزشی میکرولرنینگ بهتر است محتوای آن‌ها را مشابه محتوای رسانه‌های اجتماعی تهیه کنید تا براساس نیاز مخاطب بوده و جذاب و غنی باشد.
  • توجه مخاطب را از اولین دقایق شروع بحث به خود جلب نمایید و این حالت را تا پایان مبحث حفظ کنید. اگر چه که طول مدت آموزش کوتاه است ولی ممکن است برای برخی از مخاطبین مطالب خسته‌کننده باشد و باعث عدم تمرکز آن‌ها روی بحث شود.
  • در شروع آموزش سراغ اصل مطالب رفته و از بیان تاریخچه و نظریه‌ها و اطلاعات غیر مهم بپرهیزید. بعد از گفتن مغز مطلب بهتر است راهکار ارائه دهید تا بتوانید مخاطب را به ادامه آموزش ترغیب کنید.

3.  مطابقت ظرفیت حافظه فعال و مدت‌زمان توجه انسانبا یادگیری در طول ۳ تا ۷ دقیقه

چون مغز انسان نمی‌تواند برای مدت طولانی تمرکز خود را حفظ کند؛ بنابراین برای اینکه یادگیری با کیفیت انجام شود باید محتوای آموزشی برای تثبیت یادگیری در زمان کم و با فاصله مناسب و همراه با تکرار ارائه گردد. میکرولرنینگ آموزش را در چنین قالبی اجرا می‌کند و در زندگی روزمره می‌تواند کمبود وقت را جبران نماید.

4.چون مخاطبین دوره‌های میکرولرینیگ این روش را ترجیح می‌دهند، متخصصین توسعه آموزشی نیز استفاده از آن را مفید می‌دانند

طبق نظرسنجی‌های معتبر 94 درصد از متخصصین توسعه آموزشی به استفاده از میکرولرنینگ نسبت به دوره‌های آموزش مجازی سنتی و طولانی ‌مدت علاقه بیشتری نشان می‌دهند. زیرا به کارایی و مفید بودن میکرولرنینگ در برآورد نیازهای مخاطبان پی برده اند و هم اینکه مخاطبان آن‌ها این روش را به این دلیل که براساس نیازهای آن‌ها شخصی‌سازی شده‌ ، یک روش غیر رسمی است و بلافاصله پس از درخواست ارائه می‌گردد ترجیح می‌دهند.

قالب آموزش میکرولرنینگ قابل در مقایسه با روش‌های آموزشی دیگر قابل فهم‌تر است زیرا

  • می‌تواند به عنوان یک جایگزین موفق برای دوره‌های آموزش مجازی طولانی محسوب شود.
  • سرعت انجام کارها را  توسط مخاطبان افزایش می‌دهد.
  • به کاربر این امکان را می‌دهد که همزمان چند کار را انجام دهد.
  • سبب افزایش به خاطر سپاری مطالب توسط مخاطب می‌شود.

5.برگزاری دوره‌های میکرولرنینگ مجازی در هزینه آموزش تا 50 درصد صرفه‌جویی کرده و سرعت آموزش را تا 300 درصد افزایش دهد زیرا:

  • دوره‌های آموزشی که با استفاده از میکرولرنینگ برگزار می‌شوند چون از واحدهای کوچکی تشکیل شده اند می‌توانند راحت‌تر بوده و زمان اندکی را به خود اختصاص دهند.
  • در این شیوه آموزش هزینه‌هایی مانند دستمزد و حقوق مربی، اجاره یا خرید مکانی برای برگزاری کلاس‌های فیزیکی و هزینه‌های خرید تجهیزات آموزشی وجود ندارد.
  • برای بروز رسانی مطالب و مباحث آموزشی بصورت دیجیتال  احتیاج به منابع و زمان کمتری است و در این روش نیازی به چاپ راهنماهای آموزش و برگزاری جلسات درسی مکمل نیست. 

ویژگی‌های منحصر به فرد شیوه میکرولرنینگ

استفاده از میکرولرنینگ در آموزش باعث تغییر منحنی فراموشی به منحنی به خاطرسپاری شده است که میزان یادگیری را بسیار بالا می‌برد.

  • در مدت کوتاه شرایط ارائه محتواهای کوتاه و پرمغز وجود دارد.
  • با صرف زمان و هزینه پتیین می‌توان اطلاعات هدفمندی را ارائه کرد.
  • امکان دسترسی به دوره‌های میکرولرنینگ از طریق وسایل مختلفی مثل موبایل و کامپیوتر فراهم است.
  • در هر زمان و مکانی می‌توان از این دوره‌ها استفاده کرد و براحتی بههر مرحله‌ای از آموزش دسترسی وجود دارد.

از  میکرولرنینگ در چه جاهایی می‌توان استفاده کرد؟

در حال حاضر روش میکرولرنینگ توسط مراکزی که دارای آموزش‌های آنلاین هستند بسیار متداول است ولی این روش کاربردی و جذاب در محیط‌های رسمی آموزشی مانند مدارس و دانشگاه و موسسات آموزشی دولتی کمتر به چشم می‌خورد یا اصلا استفاده نمی‌شود.

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟