توسعه فردی

چطور در طول روز به همه کارهایمان برسیم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه
2 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چطور در طول روز به همه کارهایمان برسیم؟

 

 برنامه‌ ریزی روزانه برای بسیاری از افراد جذابیت چندانی ندارد؛ زیرا همه انسان‌ها توانایی ایجاد برنامه و سازماندهی کردن فعالیت‌های روزانه را ندارند. بنابراین باید عادت‌هایی را ایجاد کنیم که بتوانیم بوسیله آن‌ها کارایی خود را بهبود ببخشیم. در این مقاله می‌خواهیم به اهمیت داشتن یک برنامه روزانه و نحوه استفاده از آن بپردازیم.

چرا برنامه ریزی روزانه این قدر مهم است؟

وارد کردن برنامه ریزی در برای انجام کارهای روزانه یک گام آسان اما اساسی  برای ایجاد تعادل در زندگی است. زیرا این امکان را فراهم می‌کند که برای انجام هر کاری زمان خاصی را در نظر بگیریم.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا باید هر چه زودتر برای کارهای روزمره خود یک برنامه دقیق و حساب شده تهیه کنیم.

1.برنامه روزانه به کاهش استرس کمک می کند

دانستن اینکه انتظار ما از روز پیش رو چیست و داشتن یک برنامه عملی برای انجام تمام فعالیت‌ها و کارها در زمان معین می‌تواند میزان استرس را برای روز بعد به طور قابل توجهی کاهش دهد.

2.با برنامه ریزی می توان خود را ارزیابی کرد

داشتن برنامه‌هایی برای انجام فعالیت‌های روزانه به ما امکان ارزیابی آن‌ها را می‌دهد که بدانیم آیا به آن‌ها پایبند هستیم یا خیر . همچنین می‌توانیم توانایی خود را برای دنبال کردن یا انجام ندادن آن ارزیابی کنیم.

3.داشتن برنامه باعث ایجاد آمادگی می شود

ما نمی‌توانیم موانع و اتفاقاتی را که در طول برنامه روزانه پیش می‌آید را پیش‌بینی کنیم؛  اما بخشی از برنامه ریزی ما می تواند داشتن یک برنامه پیش‌بینی شده برای شرایط اضطراری یا غیر منتظره باشد. بنابراین این کار مانع از ایجاد وحشت و نگرانی ما در مواقعی می‌شود که مشکلی در طول انجام کارهای روزانه پیش می‌آید.

4.برنامه ریزی روزانه‌ به وضوح راه پیش رو کمک می کند

افکار بسیاری هر روز از ذهن ما می‌‌گذرد مانند کارهایی که نیاز است انجام شوند، قرار ملاقات‌ها و اهدافی که باید تکمیل شوند. بنابراین نوشتن کارها کمک‌ می‌کند که به یاد بیاوریم چه کارهایی باید انجام دهیم و کدام کارها در اولویت و چه فعالیت‌هایی از اهمیت کمتری برای انجام شدن هستند.

چطور هدف گذاری کنیم

5.برنامه روزانه به هدفمندی ما کمک می کند

وقتی اوضاع تحت کنترل است پس اولویت‌ها، اهداف و فعالیت‌ها مشخص است و درک بهتری از آینده خواهیم داشت و می‌دانیم به کجا خواهیم رفت. در این حالت بر اساس اولویت ‌های خود می‌‌توانیم از برخی فرصت ‌ها استفاده کنیم و برخی دیگر را رد کنیم. بنابراین برای انجام کارهایی که آن‌ها را پذیرفته‌ایم بهتر می‌توانیم برنامه ریزی نماییم.

6.برنامه ریزی روزانه کمک می کند ما شخصیت اخلاقی تر و اجتماعی تری داشته باشیم

با داشتن برنامه روزانه می‌توان بدقولی‌ها را به حداقل رساند و بدین گونه از لحاظ اجتماعی جایگاه خود را ارتقاء دهیم. زمانی که فردی بدون در نظر گرفتن سایر کارهای خود با افراد مختلف قول و قرارهای متعددی می‌گذارد و نمی‌تواند به تمام آن‌ها عمل کند به تدریج بد قولی او به دروغگویی تبدیل می‌شود. در نتیجه این فرد اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و  شخصیت اجتماعی او در نزد همکاران و دوستان نیز خدشه دار می‌شود.

چه عادت هایی می توانیم در برنامه روزانه داشته باشیم؟

1.شب ها تا دیر وقت بیدار نباشید

قبل از شروع روز بعد، باید حداقل 7-9 ساعت بخوابیم؛ زیرا داشتن خواب خوب در شب می‌تواند روی تمرکز ما برای انجام فعالیت‌های روز بعد تاثیر مثبتی داشته باشد.

2.خدا را در هر روز برای یک زندگی جدید شاکر باشید

زندگی فرصت کوتاهی است که باید از هر لحظه آن استفاده کرد تا با گذشت زمان دچار افسوس نشویم. بنابراین باید در هر ثانیه از زندگی خود خدا را شکر کنیم  به خاطر اینکه زنده‌ایم و نفس می‌کشیم.

3.ورزش کنید

عادت به ورزش کردن در دقایق ابتدایی صبح سبب می‌شود بعد از ورزش احساس بهتری داشته باشیم و با انرژی بیشتری و روحیه بهتری به محل کار یا مدرسه خود برویم. همچنین ورزش کردن به بدن و ذهن نیز شکل می‌دهد و ذهن فعال‌تری برای فکر کردن خواهیم داشت.

4.روزنامه بخوانید تا به روز باشید

یک عادت خوب این است که خود را با اطلاع از اتفاقاتی که در جهان می‌افتد به روز نگه داریم چرا که این کار  ذهن را باز می‌کند. همچنین به ما کمک می‌کند که قبل از رفتن به دفتر کار یا مدرسه یا دانشگاه بتوانیم از خبرها و رخدادهای شهر یا کشور خود مطلع شویم.

5.صبح زود از خواب بیدار شوید

زمانی که دیر از خواب بیدار می‌شویم وقتی برای صبحانه خوردن نداریم و با عجله به محل کار یا مدرسه می‌رویم. توجه کنید که این کار خیلی زود می‌تواند به عادت تبدیل شود و در دراز مدت واقعاً بر سلامتی تأثیر می‌گذارد.

6.حداقل 30 دقیقه از زمان خود را با خانواده یا دوستان خود صرف کنید

سعی کنیم زمانی را که در خانه هستیم از گوشی و ارتباطات مجازی فاصله بگیریم و اوقات خود را در کنار خانواده سپری کنیم. این کار باعث می‌شود از درون  احساس خوشبختی کنیم و اوقاتی که با خانواده می‌گذرانیم برای ما  بسیار ارزشمند تلقی شود.

7.همیشه یک خودکار همراه خود داشته باشید

قبل از بیرون رفتن برای انجام هر کاری همیشه یک خودکار را در جیب خود داشته باشیم. ممکن است در جایی نیاز به نوشتن پیدا کنیم که داشتن یک خودکار می‌تواند بسیار مفید باشد.

8.سعی کنید از رسانه های اجتماعی به میزان کمتری استفاده کنید

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در طول روز ما را از انجام بسیاری از کارهای مهم باز می‌دارد. اینکه بخواهیم مدام به فکر جمع کردن  فالوور باشیم یا دائما کامنت بزاریم و یا به کانال‌ها و گروه‌های مختلف وارد شویم می‌تواند به شدت زندگی واقعی ما را تحت تاثیر قرار دهد. برای  جلوگیری از این مشکلات بهتر است در پایان روز و مدت زمان معینی شبکه‌های اجتماعی خود را بررسی کنیم.

اهمیت برنامه ریزی روزانه

9. کتاب های خوب بخوانید

خواندن کتاب باید اولویت اصلی ما در کارهای روزمره باشد و هر روز حداقل 15 دقیقه مطالعه داشته باشیم. بنابراین به جهان چشم اندازی گسترده تری خواهیم داشت و در مورد مسائل مهم پیش آمده می‌توانیم اطلاعات مفیدی کسب کنیم.

10.وسایل مورد نیاز روز بعد را آماده کنید

چون می‌دانیم فردا باید چه کاری انجام دهیم بهتر است برای اینکه در زمان خود صرفه جویی کرده باشیم وسایل مورد نیاز روز بعد را آماده کنیم.

11.هرگز زمانی که از خواب بیدار می شوید تلفن خود را چک نکنید

سعی کنیم که وقت بیدار شدن از خواب بلافاصله  سراغ تلفن نرویم زیرا با دریافت هر خبری روحیه ما می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. مثلا  اگر پیام خوبی دریافت کرده باشیم خوشحال خواهیم شد و  اگر پیغام ناراحت کننده ای باشد روحیه ما خراب می‌شود. بنابراین این احساسات  روی کل روز تاثیر می‌گذارد و می‌تواند برای ما یک روز شاد یا غم انگیز را رقم بزند.

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟