توسعه فردی

چطور شب امتحانی درس بخوانیم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه
11 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چطور شب امتحانی درس بخوانیم؟

چطور شب امتحانی درس بخوانیم؟

برای اینکه بتوانیم در شب امتحان درست و دقیق درس بخوانیم باید دو کار انجام دهیم یکی ایجاد یک مکان مناسب و ساکت برای مطالعه و دیگری استفاده از بهترین تکنیک‌های درس خواندن. در صورتی که این دو کار را به نحو احسن انجام دهیم می‌توانیم در امتحان نتیجه خوبی بدست آوریم.

  چگونه می‌توانیم یک محیط مطالعه مناسب ایجاد کنیم؟

در نظر گرفتن مکان مناسب از موارد مهم در برنامه‌ریزی شب امتحان است. این محیط باید دارای تهویه و نور خوبی باشد تا فرد بعد از مدتی مطالعه دچار کسلی و خواب‌آلودگی نشود. محیطی که از روشنایی و هوای خوبی داشته باشد روی سرعت یادگیری نیز بسیار موثر است. در ادامه به سایر ویژگی‌هایی که باید یک مکان مطالعه داشته باشد اشاره می‌کنیم.

1. مکانی ساکت و  آرام: محیطی که  برای مطالعه و درس خواندن در شب امتحان انتخاب می‌کنید باید بدون سرو صدا باشد. به‌طوری که هیچ عامل حواس‌پرتی وجود نداشته و تمام توجه روی درس خواندن متمرکز شود.

وسایل مورد نیاز برای مطالعه و یادداشت‌ برداری را در دسترس قرار دهید

2.وسایل مورد نیاز برای مطالعه و یادداشت‌برداری را در دسترس قرار دهید.

آماده کردن تمام وسایل شامل خودکار، کاغذ، جزوه، کتاب، ماشین حساب و سایر لوازم مورد نیاز در مکان مطالعه از حواس‌پرتی جلوگیری می‌کند.

3.موبایل را خاموش کنید: برای اینکه تمرکز بیشتری بر روی درس خواندن در شب امتحان داشته باشید و کمتر دچار حواس‌پرتی شوید بهتر است موبایل را خاموش کنید و از دسترس خود دور نمایید. زیرا اعلان‌های متعدد شبکه‌های اجتماعی یا تماس و پیامک‌های اطرافیان ممکن است مانع از تمرکز شما روی درس گردد.

4. درس خواندن با یک دوست:یکی از عوامل مهم در موفقیت امتحانات، درس خواندن گروهی است. زیرا هر یک از اعضا می‌توانند دانش خود را با سایرین به اشتراک بگذارند و سبب افزایش بهره وری و کارایی گروه شوند. بهتر است کسی را برای درس خواندن در شب امتحان انتخاب کنید که از لحاظ درسی هم سطح یا بالاتر از خودتان باشد تا بتوانید نکات بیشتری یاد بگیرد.

وقتی به صورت گروه‌های دو نفره یا چند نفره در شب امتحان مطالعه می‌کنید میزان یادگیری تا میزان زیادی افزایش می‌یابد. زیرا افراد می‌توانند دروس را با بیان‌های مختلف برای هم توضیح دهند و با یکدیگر بحث کنند.

توضیح چند بازه یک مطلب باعث تثبیت شدن نکات مهم درس در ذهن می‌شود و یادآوری آن‌ها در موقع امتحان آسان‌تر صورت می‌گیرد.

به کارگیری روش‌های موثر برای درس خواندن در شب امتحان

بعد از اینکه مکان مناسب و ساکتی را برای مطالعه انتخاب کردید و تمام وسایل مورد نیاز را آماده نمودید و عوامل حواس‌پرتی را به حداقل رساندید؛ باید یک تکنیک مهم و کاربردی برای مطالعه را نیز پیدا کنید. در اینجا چندین روش کاربردی که برای درس خواندن در شب امتحان بسیار مناسب هستند را معرفی می‌کنیم.

1. مرور جزوه ها: بهترین منبع برای درس خواندن در شب امتحان همان جزوه‌هایی است که در طول سال یا ترم  تحصیلی آن‌ها را نوشته‌اید. زیرا جزوه خلاصه‌ای مفید و کاربردی است که فقط حاوی نکات مهم مبحث درسی می‌باشد.

2. با صدای بلند درس بخوانید: برای اینکه درس‌ها را راحت‌تر حفظ کنید بهترین روش بلند خواندن آن‌ها است. درس را برای خودتان توضیح دهید در این صورت تمام نکات را می‌توانید در ذهن مرور کنید.

به کار گیری تکنیک های حفظ کردن

3.به کارگیری تکنیک‌های حفظ کردن: حفظ برخی مطالب گاهی دشوار است و برای اینکه راحت بتوانید مطلبی را در حافظه خود ذخیره کنید باید از روش‌هایی مانند کدینگ، حفظ کردن متن با آهنگ و یا یادداشت کردن چندباره فرمول‌ها و نکات مهم استفاده کنید.

4. فلش کارت درست کنید: درست کردن فلش کارت و نوشتن سوال و جواب‌های کوتاه و خلاصه در پشت و روی آن‌ها تا حد زیادی می‌تواند در حفظ و یادگیری مطلب درسی در شب امتحان مفید باشد.

5. کتاب درسی خود را فراموش نکنید:در شب امتحان بهتر است کتاب را ورق بزنید و اگر نکته‌ای یادداشت کرده‌اید و یا تصویری مهم در کتاب وجود دارد آن‌ها دوباره مرور کنید. با استفاده و مشاهده دستورالعمل‌ها، سرفصل‌ها و نتیجه‌گیری‌ها و کلمات کلیدی مبحث درسی می‌توانید اطلاعات مهمی را بدست آورید. مطالعه سوالات آخر فصل کتاب درسی نیز می‌تواند میزان یادگیری شما را بسنجد تا بتوانید قسمت‌هایی که روی آن‌ها تسلط کمتری دارید را بیشتر مطالعه کنید.

6. خلاصه نویسی و مرور یادداشت‌های خود:مرور یادداشت‌ها و خلاصه‌هایی که از قبل تهیه کرده‌اید تا حد زیادی تسلط شما بر درس را افزایش می‌دهد.

در شب امتحان از مطالعه مطالب جدید خودداری کنید زیرا ممکن است با آنچه تا الان یادگرفته‌اید مقداری تفاوت داشته باشد و شما دچار سردرگمی شوید. خلاصه‌هایی که در دسته‌بندی‌های منظم قرار گرفته‌اند اگر چندین بار مرور شوند به خوبی ملکه ذهن می‌شوند و به یادآوردن آن‌ها  سر جلسه امتحان بسیار راحت است.

7. مطالعه اجمالی نمونه سوالات گذشته :یکی از بهترین منابع برای امتحان و تسلط بر مطالب درسی در شب امتحان، مطالعه نمونه سوالات سال‌های گذشته است. در این صورت می‌توانید با نوع سوالات امتحانی نیز آشنا شوید و نکات مهم درسی را به یادآورید.

در شب امتحان کار کردن سوالات تستی برای فهم عمیق‌تر مطلب توصیه می‌شود. زیرا زمان کمی در اختیار دارید ولی باید مطالب بیشتری را به صورت عمیق‌تر یاد بگیرید.

جمع‌بندی چطور شب امتحانی درس بخوانیم؟

اگر می‌خواهیم شب امتحان را به فرصتی عالی یادگیری و یادآوری نکات و مطالب مهم درسی تبدیل کنید، توصیه انجام راهکارهایی است که در این مقاله گفته شده است. همان‌طور که گفتیم قبل از شروع به درس خواندن در شب امتحان باید یک مکان ساکت و به دور از سر وصدا و دارای تهویه و نور کافی انتخاب کنید و سپس روش مناسب و کارآمدی را برای مطالعه دروس برگزنید.

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟