توسعه فردی

چطور مسائل ریاضی را حل کنیم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه
12 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چطور مسائل ریاضی را حل کنیم؟

چطور مسائل ریاضی را حل کنیم؟

حل مسائل ریاضی برای بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان دشوار است و معمولا به دنبال راه میانبُری هستند تا بتوانند بدون دردسر تکالیف ریاضی را انجام دهند. این درس در تمام رشته‌ها مهم و کاربردی است و در هر مقطع یا رشه‌ای که تحصیل کنید باز هم با ریاضی سر وکار دارید. روش‌های متنوعی برای حل مسائل ریاضی برای افراد با سطح درسی مختلف وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

یک مسئله ریاضی را چگونه حل کنیم؟

برای حل یک مسئله ریاضی باید راهکارهایی را که در این مقاله معرفی می‌کنیم را انجام دهید و علاوه براین برای حل راحت سوالات ریاضی می‌توانید از سه مرحله زیر کمک بگیرید.

1.درک و فهم مسئله

 هنگامی که می‌خواهید مسئله‌ای را حل کنید در مرحله اول باید از مسئله فهم درستی پیدا کنید. مشخص کنید که نوع مسئله چیست و از شما چه می‌خواهد؟ برای درک مسئله باید بتوانید با استفاده از داده‌های سوال به درستی آن را تفسیر کنید. یک راه برای فهم سوال، رسم شکل و نوشتن مقدار پارامترهای معلوم مسئله است.

در نهایت آنچه از داده‌های مسئله و رسم شکل برداشت کرده‌اید را مرور کنید و برای اطمینان از اینکه مسئله چه می‌خواهد می‌توانید به مسائل مشابه مراجعه کنید.

۲ برای حل مسئله طرح ایجاد کنید

فرمول‌هایی را که فکر می‌کنید در حل مسئله مرود نیاز هستند را یادداشت کنید؛ اگر فرمول‌ها پیچیده‌اند بهتر است برای جلوگیری از اشتباه، نگاهی به کتاب بیندازید. کارهایی رکه باید برای حل مسئله انجام دهید را یادداشت نمایید؛ در نتیجه می‌توانید با داشتن اطلاعات سازمان یافته و تمرکز بیشتر به حل مسئله برسید و یا جواب سوال را حدس بزنید.

 در ابتدای مطالعه ریاضی بهتر است مسائل ساده‌تر را حل کنید تا انگیزه بیشتری برای ادامه یادگیری داشته باشید. همچنین می‌تواند به حل مسائل پیچیده‌تر کمک کند چون برای حل آن‌ها از همان فرمول‌های مسائل ساده استفاده می‌شود.

۳ مسئله را حل کنید

بعد از طی مراحل بالا الان نوبت به حل سوال می‌رسد، مراحل حل  را با توجه به طرح مسئله و پارامترهای معلوم و فرمول‌های دقیق حل کنید. جواب به دست آمده را با پاسخی حدسی خود مقایسه کنید. در صورتی که دو جواب با یکدیگر همخوانی ندارند باید برای مسئله یک طرح دیگر بنویسید و آن را با روش دیگری حل کنید.

 از شکست خوردن نترسید و به موفقیت فکر کنید؛ دوباره روی مسئله فکر کنید و دوباره آن را حل نمایید و راه‌حل را بررسی کنید. با تکرار مداوم حل مسئله مهارت و دانش بیشتری در حل مسائل ریاضی به دست خواهید آورد.

راهکارهایی برای یادگیری ریاضی

در اینجا برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر ریاضی راهکارهایی معرفی می‌کنیم تا بتوانید با پیاده‌سازی هم زمان آن‌ها، ریاضی را ساده‌تر و با لذت بیشتری یاد بگیرید.

. 1تمرین کردن را متوقف نکنید

ریاضی یک درس کاربردی است و تنها با گوش دادن یا خواندن نمی‌توان آن را فراگرفت؛ بنابراین باید مسائل مربوط به این درس را باید با دقت و مرحله به مرحله حل کنید. تمرینات و حل مسئله‌های مختلف از یک مبحث به فهم بیشتر مطالب کمک می‌کند. یادگیری و حفظ فرمول‌ها و پارامترهای مختلف از یک مطلب و تمرین مسائل مختلف با رویکردهای متنوع قبل از امتحان می‌تواند آمادگی شما را چندین برابر کند.

.2 خطاها را مرور کنید

انجام فرآیند حل مسئله به طور کامل و تمرین چندباره آن‌ها سبب می‌شود اشتباهات خود را بهتر درک کنید. همچنین  اصلاح آن خطاها تا زمانی که بتوانید بدون مشکل مسئله را حل کنید در یادگیری یک مطلب ریاضی بسیار اهمیت دارد. مرور دوباره راه‌حل مسئله و تمرین آن توانایی و مهارت شما را برای یادگیری ریاضی افزایش می‌دهد.

.3بر مفاهیم کلیدی مسلط شوید

 یک مسئله ریاضی  ممکن است با روش‌های مختلفی قابل حل باشد؛ بنابراین حفظ فرآیند حل مسئله برا یکاهش خطاها و درک بهتر آن اهمیت دارد. با یادگیری مفاهیم کلیدی یک بحث می‌توان در مواجه با مسائل مشابه با درک و فهم بیشتری از مسئله به حل آن پرداخت. ریاضیات از جمله درس‌هایی است که بین مباحث مختلف آن پیوستگی وجود دارد؛ بنابراین باید مفاهیم اولیه را به صورت ریشه‌ای فراگرفت تا یادگیری مباحث پیشرفته‌تر راحت صورت گیرد.

.4 شک و تردیدها را درک کنید

ممکن است در حال حل مسئله‌ای باشید که در یک قسمت از آن دچار مشکل شوید و نتوانید به مرحله بعد بروید. در این حالت باید برای درک کامل مسئله زمان بیشتری را بگذارید و از کنار گذاشتن سوال پرهیز کنید. با رفع مشکل فعلی به آسانی می‌توانید سایر مراحل را طی کنید تا به جواب درست برسید. برای اینکه کاملا به ریاضیات تسلط پیدا کنید باید زمان کافی صرف یادگیری کنید و صبر داشته باشید. برای فراگیری بهتر درس ریاضی پیشنهاد می‌کنیم با همراهی دوستانتان که در حل مسائل در سطح بالاتری هستند به مطالعه بپردازید.

.5محیط آرام برای مطالعه داشته باشید

یادگیری درس ریاضی به تمرکز بالایی نیاز دارد؛ بنابراین هنگام حل مسائل ریاضی و مطالعه آن باید یک محیط آرام در دسترس شما باشد. برای تنوع و یادگیری بیشتر درس ریاضی پیشنهاد می‌شود یک موسیقی آرام و ملایم در فضای مطالعه پخش کنید.

.6برای ریاضیات یک دایره‌المعارف بسازید

در ریاضیات اصطلاحات و واژگان زیادی به کار می‌رود؛ برای یادگیری و به حافظه سپردن آن‌ها بهتر است دفتر یادداشت یا فلش‌کارت‌هایی را در اختیار داشته باشید تا موقع نیاز بتوانید با مراجعه به آن معنی و مفهوم یک واژه را پیدا کنید. حفظ این مفاهیم تا حد زیادی در حل مسائل پیچیده ریاضی مؤثر هستند.

.7 در حل ریاضیات از مسائل دنیای واقعی استفاده کنید

شبیه‌سازی مسائل ریاضی با موضوعات دنیای واقعی به حل مسئله کمک شایانی می‌کند؛ زیرا ریاضیات بیشتر انتزاعی هستند و استفاده از کاربردی عملی برای یادگیری بهتر این درس بسیار اهمیت دارد. در زمان امتحان ریاضی آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید تا آنچه که در ذهن دارید و یاد گرفته‌اید را بهتر به یادآورید و در حل مسائل اعمال کنید.

جمع‌بندی بحث چطور مسائل ریاضی را حل کنیم؟

دشواری یادگیری ریاضی و حل مسائل آن بر کسی پوشیده نیست؛ البته کسانی هم هستند که حل مسائل ریاضی مختلف برای‌شان مثل خوردن یک لیوان آب، راحت است. در این مقاله راهکارهایی را برای یادگیری و حل مسائل ریاضی معرفی کرده‌ایم که با به کارگیری آن‌ها هر دانش‌آموزی با هر سطح مهارت و دانش می‌تواند مسائل ریاضی را با لذت و آسانی خاصی حل نماید.

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟