توسعه فردی

چطور فرمول‌های ریاضی و فیزیکی را حفظ کنیم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه
5 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چطور فرمول‌های ریاضی و فیزیکی را حفظ کنیم؟

چطور فرمول‌های ریاضی و فیزیکی را حفظ کنیم؟

یکی از مشکل‌ترین قسمت درس خواند حفظ فرمول‌های ریاضی و فیزیک است؛ البته با به کارگیری روش‌هایی که در این مقاله معرفی می‌کنیم می‌توانید تمام فرمول‌ها را دقیق و راحت به حافظه بسپارید و در موقع نیاز از آن‌ها استفاده کنید. معمولا درک مؤلفه‌های یک فرمول می‌تواند منجر به دستیابی چند فرمول دیگر شود. از نکات مهمی که باید در هنگام درس خواندن به آن توجه کنید، مسئله تغذیه است که اثر مهمی بر یادگیری مطالب درسی دارد.

تکنیک‌های حفظ کردن فرمول‌های ریاضی و فیزیک

سه راهکار مهم زیر را باید با یکدیگر به کار گیرید تا بتوانید به راحتی حتی مشکل‌ترین فرمول‌ها را به خاطر بسپارید.

1. استفاده از وسایل یادآوری آموزشی

وسایل کمک آموزشی اگر به درستی استفاده شوند می‌توانند تا حد زیادی شما را در حفظ کردن فرمول‌های ریاضی و فیزیکی یاری دهند. خلاق بودن در حفظ فرمول‌ها نیز روش راحتی است که توسط بسیاری از دانشجویان استفاده می‌شود. برای درک بهتر فرمول بهتر است آن را به یک مکان یا شیء ای ارتباط دهید تا به دیدن آن شیء، فرمول در ذهن بیاید. به این روش تکنیک کاخ حافظه گفته می‌شود؛ برای مثال برای حفظ کردن فرمول مساحت می‌توان آن را به مساحت خانه خود ربط دهید تا با یادآوری مساخت خانه، فرمول یادتان بیاید. همچنین می‌توان برای حفظ فرمول سینوس که با طول  ضلع مقابل به وتر برابر است، به خاطر سپردن حروف اول صورت و مخرج فرمول می‌باشد.

برای حفظ برخی از فرمول‌های ریاضی و فیزیک می‌توان رمز گذاری کرد تا به راحتی در ذهن تثبیت شوند. برای مثال حفظ فرمول فیزیکیF = qVB Sin a برای محاسبه نیرویی  که به ذره باردار متحرک qبا سرعت Vدر میدان مغناطیسی وارد می‌گردد؛ می‌توان رمزی شبیه عبارت“کیوی بده سینا”  استفاده کرد. در این رمز منظور از کیوی همانqV است و بده یعنیB و برای رمز گذاری سینوس الفا، کلمه سینا را می‌آوریم.

شرایط کار گیری فرمول را هم به خاطر بسپارید
فراموش نکنیم هدف فرمولها به کارگیری آنها جهت حل مسایل است پس به خاطر سپردن شرایط به کارگیری فرمول اهمیت زیادی دارد و چیزی که اهمیت آنرا دو چندان میکند تاثیری است که در حفظ کردن خود فرمول دارد.

 2.درک فرمول

برای درک بهتر فرمول جهت حفظ آن یک روش تقسیم کردن یک فرمول به قسمت‌های مختلف است. برای مثال برای حفظ فرمول سرعت باید در ابتدا دقیق درک کنید که  جسم چه مسافتی را حرکت کرده  و این مسافت در چه مدت زمانی طی شده است. بررسی فرمول نیز روشی برای حفظ بهتر آن‌ها است زیرا اساس بیشتر این فرمول‌ها همان دانش قبلی دانشجو یا دانش‌آموز می‌باشد. با مرور اطلاعات قبلی به آسانی می‌توانید فرمول‌های جدید را حفظ نمایید.برای مثال برای حفظ کردن فرمول تندی در فیزیک می‌توانید به فرمول سرعت مراجعه کنید زیرا مقدار جابه جایی در یک زمان مشخص بستگی دارد و هر دو فرمول سرعت و تندی شبیه یکدیگراند؛ بنابراین حفظ آن‌ها راحت است.

تحلیل فرمول و نحوه به کارگیری آن در محاسبات مختلف نیز می‌تواند به درک بهتر و حفظ فرمول کمک زیادی کند. وقتی تمام اجزای فرمول را به درستی تحلیل و درک کردید می‌توانید کاربرد آن‌ها را نیز متوجه شوید و هنگام استفاده از آن‌ها، راحت تر در ذهن آن ‌ها را بازیابی کنید.

3.مراقبت از خود

در هر شرایطی باشید باید از خود مراقبت کنید تا همیشه سلامت و شاداب باشید. کارهای زیادی هست که می‌توان از آن طریق مواظب سلامتی خود بود. سلامتی می‌تواند روی نحوه درس خواندن، کارکردن و به طور کلی روی مسیر موفقیت تأثیر بگذارد. برای مراقبت از خود به منظور حفظ فرمول‌های ریاضی و فیزیک در مرحله اول باید آرام باشیم. برای دور کردن استرس و به آرامش رسیدن قبل از شروع به حفظ فرمول باید روی صندلی نشسته، نفس عمیقی بکشید و عضلات خود را شل کنید. این مراحل را تا جایی انجام دهید که آرامش لازم را برای درس خواندن به دست آورید. خوردن میان وعده سبک نیز به روش‌های مراقبت از خود برمی‌گردد؛ زیرا داشتن حالت گرسنگی و تشنگی عامل حواس‌پرتی در حفظ فرمول‌ها می‌باشند. خوردن میوه به عنوان میان وعده می‌تواند از گرسنگی جلوگیری کند و تمرکز شخص را موقع مطالعه حفظ می نماید.

برای بهبود حافظه از طریق ترشح اندروفین بهترین کار ورزش کردن بعد از مطالعه است. بنابراین بعد از مطالعه فرمول‌ها اگر ورزش کنید فرمول‌ها براحتی در حافظه شما نهادینه می‌شوند. یکی دیگر از تکنیک‌های حفظ فرمول در بحث مراقبت از خود، داشتن خواب کافی قبل و بعد از مطالعه است. در شبانه روز باید هر فرد حدود 8 ساعت خواب کافی داشته باشد.

 جمع بندی چطور فرمول‌های ریاضی و فیزیکی را حفظ کنیم؟

در این نوشته سعی کردیم روش‌های کاربردی و مفیدی را جهت حفظ و به خاطر سپاری بهتر و زودتر انواع فرمول‌ها ارائه دهیم. توجه کنید که حفظ آرامش و مراقبت از خود به شیوه‌های گوناگون می‌تواند تا حد زیادی شما را در حفظ فرمول‌ها یاری دهد. تکنیک‌های مراقبت از خود شامل خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش کردن می‌شوند. همچنین می‌توان روش‌های خلاقانه‌ای را برای حفظ فرمول‌ها ابداع کنید مثل ساختن داستان یا کلمات رمز گونه برای یادآوری فرمول یا ارتباط دادن آن فرمول به شیء یا مکانی خاص تا بتوان با یادآوری آن مکان یا رمز، اصل فرمول به ذهن بیاید.

 

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟