توسعه فردی

چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه
25 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چگونه مفهومی درس بخوانیم؟

چگونه مفهومی درس بخوانیم؟ (اشاره به میکرولرنینگ)

برای مفهومی درس خواندن باید دقیق و آگاهانه مطالعه کرد و روش‌های درست و کاربردی در یادگیری را پیاده‌سازی کرد. معمولا افراد به دنبال بهترین مؤسسه آموزشی یا فلان کلاس فوق العاده هستند؛ اما باید بدانیم که این‌ها نیمی از مواردی است که برای درس خواندن مفهومی لازم می‌باشد. برای اینکه مفهومی‌تر درس بخوانیم و زودتر به موفقیت برسیم باید گام‌های مهمی را برداریم.از روش‌های مدرن یادگیری در حال حاضر تکنیک میکرولرنینگ است که در قالب روش‌های مطالعه مختلفی قابل پیاده‌سازی است.

برای مفهومی درس خواند چه قدم‌هایی برداریم؟

برای اینکه یادگیری به صورت مفهومی و عمیق صورت گیرد باید شش قدمی را که در ادامه معرفی می‌کنیم به ترتیب انجام دهید.

قدم اول: می‌خواهید چه چیزی یادبگیرید؟

برای اینکه مشخص کنید چه چیزی باید یادبگیرید باید به طور کامل سرفصل‌ها را مطالعه کنید و آن‌ها را به شکل سوال برای خود مطرح کنید. به این صورت می‌توانید هنگام مطالعه با پیدا کردن پاسخ آن‌ها میزان تسلط خود بر مطالب درسی را بسنجید.

قدم دوم: ارتباط برقرار کردن بین مطالب قدیم و جدید

بعد از مطالعه و آشنایی با سرفصل‌ها و عنوان‌های مطالب درسی باید یک ارتباط عمیق و ملموس بین مطالبی که قبلا بلد بودید با مطالب جدیدی که یادگرفتید برقرار کنید. برای یادگیری مفهومی مطالب جدید باید نسبت به مطالب قبلی تسلط کامل داشته باشید و بتوانید وجه اشتراک و نکته ارتباطی بین  هر دو مطلب را درک کنید.

قدم سوم: درک کامل و مطالعه عمیق برای مفهومی درس خواندن

یک مبحث را به طور عمیق مطالعه کنید تا به درک کاملی از موضوع برسید. دقت به نمودارها، شکل‌ها و مثال‌های فصل می‌تواند تا حد زیادی به درس خواندن مفهومی کمک نماید. با روشی مناسب نکات مهم پاراگراف‌ها را مشخص کنید تا هنگام مرور دوباره آن‌ها بیشتر به چشم‌تان بیاید و تکرار شود. بعد از مطالعه هر مطلب، آوردن یک مثال مفهومی می‌تواند تسلط شما را به مبحث محک بزند. برای افزایش سرعت یادگیری همچنین می‌توان مطالب درسی را به یک تصویر ذهنی ارتباط داد.

قدم چهارم: حل کردن انواع تمرین

حل تمرینات مختلف می‌تواند برای پی بردن به نقاط ضعف و قوت خود نسبت به یادگیری مفهومی مطلب بسیار مفید باشد. بهتر است از مثال‌ها و تمریناتی شروع کنید که پاسخ آن‌ها در دسترس می‌باشد و بعد از حل کردن می‌توان برای دیدن پاسخ صحیح به آن‌ها مراجعه کرد. به این صورت میزان یادگیری شما مشخص می‌شود و هم اینکه مطالعه پاسخ سوال به عنوان مرور مطلب  مفید است.

همچنین حل کردن تمرینات بدون پاسخ این مزیت را دارد که برای پیدا کردن جواب درست از روش‌های گوناگون استفاده کنید و به این صورت دایره مطالعه خود را افزایش دهید. تلاش مداوم برای یافتن پاسخ یک سوال سبب می شود آن مطلب برای مدت زمان طولانی در ذهن باقی بماند.

قدم پنجم: مطالعه مفهومی با خلاصه نویسی

یکی از گام‌های مهم در درس خواندن مفهومی، خلاصه نویسی است. این کار باعث می‌شود در مدت زمان کمی حجم زیادی از مطالب مهم مطالعه شود.  همچنین یادگیری مطالب نیز در این روش بسیار راحت‌ تر می‌باشد. با خلاصه نویسی مطلب در حافظه کوته مدت جای می‌گیرد و با تکرار آن‌ها به صورت مداوم می‌توان مباحث را به حافظه بلند مدت انتقال داد. خلاصه‌ها نوشته ‌هایی کوتاه از یک مطالب طولانی هستند که فقط نکات مهم و کاربردی برای یادگیری برجسته شده‌اند. بنابراین یادگیری مفهومی این نکات می‌تواند بسیار سریع و راحت صورت گیرد. خلاصه‌ها می‌تواند شامل شکل، نمودار، چارت و یک نقشه ذهنی حاوی نکات کاربردی باشند.

قدم ششم: درس خواند مفهومی با مرور مطالب برای تثبیت در حافظه

بعد از انجام قدم‌هایی که در بالا گفته شد، نوبت به مرور مطالب مطالعه شده می‌رسد. معمولا مرور مطالب برای درس خواند مفهومی یک مرحله مهم و کامل کننده است تا مطالب در حافظه به طور کامل تثبیت شوند. بهتر است برای مرور سریع‌تر مطالب از خلاصه‌هایی که تهیه کرده‌اید استفاده  نمایید. همچنین هرچه میزان مرور مطلب بیشتر باشد به همان میزان آن‌ها بیشتر در حافظه بلندمدت تثبیت می‌شوند.

راهکارهایی برای مفهومی درس خواندن

تا اینجا گفتیم برای مفهومی درس خواند باید قدم‌های مهمی را برداشت تا مطالعه مباحث درسی با عمق و درک بیشتری صورت گیرد. در ادامه راهکارهای کاربردی را در این زمینه معرفی می‌کنیم که می‌تواند لذت و یادگیری دروس را برای دانشجویان چندین برابر نماید.

1.یادگیری ریشه‌ای و پایه‌ای درس‌ها:
یادگیری ریشه‌ای الزاما حفظ مطالب نیست بلکه باید طوری مطلب را فراگیرید که در موقعیتی بتوانید در مورد آن مبحث صحبت کنید و سوالات مربوط به ان ار پاسخ دهید. مثلا برای یادگیری مفهومی یک فرمول علاوه بر یادگیری شکل ظاهری فرمول باید کاربرد آن را در موارد مختلف و ارتباط آن فرمول را با دیگر فرمول‌ها در فصل مربوطه بدانید و بتوانید به درستی مبحث مربوطبه فرمول را درک کنید.

2.شرکت در کلاس‌های ریاضی و فیزیکی:

اگر برای یادگیری مفهومی دروس ریاضی و فیزیک در کلاس‌های فوق العاده شرکت می‌کنید باید روی راه حل‌های مسائل دقت بالایی داشته باشید و بدانید کدام پارامتر از کجا بدست آمده است و چه کاربردی دارد. باید به درستی منطق حل مسئله را درک نمایید و اگر ابهامی وجود داشت آن را در قالب پرسش از معلم و مدرس سوال کنید. تحلیل درست و دقیق یک مطلب به یادگیری عمیق آن مبحث بسیار کمک می کند و ارتباط بین سایر فرمول‌ها را نیز می‌توان درک کرد.

3.برنامه‌ریزی کردن برای مفهومی درس خواندن:

یکی از راهکارهای مهم برای درس خواند مفهومی داشتن برنامه‌ای مدون و قابل اجرا است که بتواند شخص را در انجام تکالیف درسی یاری دهد. هنگام برنامه‌ریزی باید یک هدف واحد برای خود ترسیم کنید تا بتوانید تمام کارهای خود را در راستای رسیدن به هدف تنظیم نمایید. استفاده از معلم خصوصی می‌تواند به شما برای درک بهتر و عمیق‌تر مطالب درسی و مفهومی درس خواندن یک روش مفید باشد. همچنین در برنامه‌ای که تهیه کرده‌اید باید برای دستیابی به یادگیری مفهومی مواردی مانند کلاس‌های تدریس مدرسه یا دانشگاه، مطالعه و تحقیق، حل تمرین و مسئله، شرکت در کلاس‌های تدریس خصوصی ریاضی  و فیزیک ، استراحت و تفریح را جای دهید.

4.حل کردن نمونه سوالات مهم

حل کردن نمونه سوالات سال‌های قبل به خصوص اگر پاسخ آن‌ها را داشته باشید یک راهکار مهم برای درس خواندن مفهومی است. با حل این نمونه سوالات می‌توان با نحوه طرح سوالات امتحانی، نوع سوالات و مبحث مهم‌تری که در امتحانات آورده می‌شود، آشنا شوید.

 

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟