توسعه فردی

چگونه بین درس و تفریح تعادل برقرار کنیم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه
6 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چگونه بین درس و تفریح تعادل برقرار کنیم؟

چگونه بین درس و تفریح تعادل برقرار کنیم؟

برای اینکه بتوانید به راحتی بین درس و تفریح تعادل برقرار کنید باید یک برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا دچار روزمرگی نشوید. مدیریت زمان به در شرایط امروزه و با وجود شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف بر بستر اینترنت بسیار دشوار به نظر می‌رسد. اما برای اینکه بتوانید به کارهای خود سروسامانی بدهید و یک تعادل مناسب بین درس و تفریح خود برقرار کنید بهتر است یک فهرست از کارهای روزانه‌ی خود آماده کنید.

نقش والدین و مسئولان آموزش و پرورش برای اینکه بین درس و تفریح دانش‌آموزان تعادل برقرار شود نیز انکار ناپذیر است که در این مقاله به آن می‌پردزایم.

نقش والدین برای ایجاد تعادل بین درس و تفریح چیست؟

والدین باید یک برنامه مفید برای ایجاد تعادل بین درس و تفریح فرزند خود داشته باشند زیرا حساسیت زیاد و ایجاد فشار روی دانش‌آموز برای درس خواندن بدون نظر گرفتن سرگرمی یا تفریح مناسب می‌تواند سبب روز استرس و فشارهای روانی در او شود.

در عصر حاضر بسیاری از پدر و مادرها انتظار دارند فرزندان در هر مقطع تحصیلی که هست بسیار موفق عمل کند. ولی بسیاری از والدین بدون در نظر جنبه‌های دیگر با اصرار بر این خواسته، فشارهای روانی زیادی را به جای باروری استعداد و موفقیت به خود و  فرزندان‌شان تحمیل می‌کنند. ممکن است دانش‌آموز بنا به خواسته والدین در کلاس‌های متعددی شرکت کند که به هیچ عنوان این کلاس‌های متنوع با ظرفیت‌های ذهنی و روانی او و درآمد خانواده مناسب نبوده و هماهنگی با دامنه استعدادهای وی نداشته باشد.

برای ایجاد تعادل بین درس و تفریح چه راهکاری وجود دارد

برای ایجاد تعادل بین درس و تفریحچه راهکاری وجود دارد؟

اینکه تمام شبانه‌روز را بدون هدف گذراند و زمان اندک و نامناسبی را برای مطالعه درس در نظر گرفت یا اینکه برعکس تمام روز خود را به مطالعه و درس سپری کرد روش مناسبی برای یادگیری دروس نیست. بنابراین داشتن یک برنامه جامع و عملی می‌تواند در مدیریت زمان و حفظ انرژی و رسیدن به موفقیت بسیار راه گشا باشد.

در مرحله اول باید کارهای خود را دقیق دسته‌بندی نمایید که برای این‌کار می‌توانید از پشتیبان کمک بگیرید و یا از فرد دیگری بخواهید برای یک لیست از کارهای روزه‌مره شما را تهیه کند. سپس در مرحله دوم بعد از تهیه لیست به تهیه برنامه‌ریزی درسی بپردزاید. در هنگام تدوین برنامه درسی باید زمان‌هایی را برای استراحت در بین ساعت‌هایی که مطالعه می‌کنید را در نظر بگیرید. زمان استراحت می‌تواند به تجدید انرژی شما کمک کند تا بتوانید با انرژی بیشتر و تمرکز بهتری برنامه بعدی را آغاز کنید.

در صورت اجرای دقیق برنامه به خودتان جایزه بدهید تا بتوانید با شوق بیشتری روند اجرای برنامه طراحی شده را ادامه دهید. این جایزه می‌تواند تفریح و سرگرمی ، تماشای تلوزیون، بازی با دوستان و یا هر چیزی باشد که شما به آن علاقه دارید. بنابراین این گونه برنامه‌ریزی علاوه بر اینکه در انجام کارها نظم خاصی ایجاد می‌کند می‌تواند بین درس و تفریح دانش‌آموز یک تعادل خوبی برقرار نماید تا از زندگی خود احساس لذت کند.

تعادل بین درس و تفریح می‌تواند در افراد تعادل روانی و روحی ایجاد نماید تا در زندگی احساس خوبی داشته باشند و بتوانند تمام کارهای خود در زمان مناسب انجام دهند. به عبارتی هم به تفریح و سرگرمی خود برسند و هم از کار و تلاش و درس خواندن و رسیدن به موفقیت عقب نمانند.

چرا باید بین درس و تفریح تعادل برقرار کنیم؟

به دلایل مختلف باید بین درس و تفریح تعادل برقرار شود تا زندگی برای افراد یکنواخت و دلزده نشود.

فرزندان نیاز به تفریح دارند

1.فرزندان نیاز به تفریح دارند

نه تنها دانش‌آموزان و دانشجویان که تمام افراد جامعه در کنار تحصیل و کار نیاز به اوقات فراغت دارند تا بتوانند انرژی از دست رفته خود را در طول چندین روز کار و فعالیت و درس خواندن بازیابی کنند. در این میان دانش‌آموزان و فرزندان بیشتر به تفریح نیاز دارند تا از لحاظ روحی و روانی و ذهنی ترمیم شوند.

داشتن تفریحی مناسب پس از چندین ساعت مطالعه یا یک روز امتحان می‌تواند به افزایش پشتکار و تجدید انرژی و شروع جدید بسیار کمک کند.

2.مطالب و محتوای کتاب درسی سنگین و دشوار است

به عقیده برخی کارشناسان مطالب درسی بعضی از کتاب‌های دانش‌آموزان برای آن‌ها دشوار است و برای همه دانش‌آموزان با سطح ذهنی متفاوت مناسب نیست. در تهیه این محتواهای درسی احتمالا به صورت پیش‌فرض تمام بچه‌ها تیزهوش در نظر گرفته شده‌اند. سطح هوش افراد در جامعه به طور طبیعی در حالت نرمال است و بیشتر دانش‌آموزان در مدرسه دارای سطح هوشی متوسط هستند و در حدود دو یا سه درصد آن‌ها باهوش یا کم‌هوش می‌باشند.  بنابراین دانش‌آموز باید تعادلی بین درس و تفریح خود ایجاد نماید تا بتواند از فشار دروس سنگین بکاهد و یادگیری خود را افزایش دهد. همانطور که گفتیم داشتن یک برنامه مدون و منظم که بتواند به خوبی زمان را مدیریت کند می‌تواند به دانش‌آموز در جهت یادگیری دروس و حفظ انرژی او کمک کند.

3. گرفتن معلم خصوصی

علاوه بر رفتن به مدرسه بسیاری از والدین تمایل دارند برای پیشرفت فرزند خود معلم خصوصی بگیرند که در این صورت دانش‌آموز مجبور است هم در مدرسه و هم در منزل زیر نظر معلم درس بخواند. این موضوع سبب ایجاد فشار روانی و خستگی ذهنی در او می‌شود و نیاز به تفریح را برای دانش‌آموز ضروری می‌کند. با توجه به این موضوع باید دانش‌آموز و والدین تفریحات جذاب و خوبی را در زمان‌های مناسب در نظر بگیرند تا خستگی ذهنی و روانی دانش‌آموزش رفع شده و بتواند با انرژی بیشتری به مطالعه دروس در منزل و مدرسه بپردازد.

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟