توسعه فردی

چطور از درس خواندن خسته نشویم؟

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه
0 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
چطور از درس خواندن خسته نشویم؟

چطور از درس خواندن خسته نشویم؟ ( تکنیک پومودورو)

گاهی اوقات درس خواندن زیاد باعث خستگی می‌شود و دانشجو بعد از چند روز متوالی مطالعه حوصله‌اش سر می‌رود. برای جلوگیری از چنین حالتی باید روش‌ها و راهکارهای علمی و تجربه شده‌ای استفاده کرد تا از درس خواندن خسته نشویم؛ بلکه به آن علاقه شویم و لدت ببریم. روش‌های مختلفی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان از خسته شدن هنگام درس خواندن جلوگیری کرد. اما یکی از مهم‌ترین راهکارها، تکنیک‌ها پومودورو است که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم.

تکنیک پومودورو چیست؟روشی برای اینکه از درس خواندن خسته نشویم

فرانچسکو سیریلو در طی تحقیقات خود در مورد بهبود عادت‌های مطالعه خود توانست به تکنیک پومودورو دست پیدا کند. مفاهیم فن پومودورو با محتوای تکنیک‌های توسعهٔ مکرر و فزاینده در زمینهٔ طراحی نرم‌افزار و فن جعبه‌بندی زمان مشابه هستند.

مدت زمان لازم برای تمرکز و فکر کردن روی یک مسئله حدود 25 دقیقه است و سپس شخص باید 3 تا 5 دقیقه‌ برای استراحت در نظر بگیرد. طبق فن پومودورو فرانچسکو سیریلو هر بازه زمانی 25 دقیقه‌ای به عنوان یک پومودورو لحاظ می‌شود. بعد از سپری شدن هر چهار پومودورو باید استراحت طولانی به مدت 15 تا 20 دقیقه صورت گیرد.

برای مدیریت زمان می‌توان از فن پومودورو  استفاده کرد؛ این تکنیک در اواخر ده هشتاد میلادی توسط فرانچسکو سیریلو ارائه شد که در حال حاضر مورد استفاده افراد بسیاری قرار می‌گیرد. مبنای اصلی تکنیک پومودورو این موضوع است که انسان از لحاظ ذهنی و فیزیکی توانایی تمرکز بر یک موضوع یا هدف را به مدت طولانی و پیوسته ندارد. بنابراین بعد از اینکه روی موضوعی به صورت مطلق تمرکز می‌کنید باید کمی استراحت اجباری داشته باشید تا بتوانید دوباره با تمرکز بیشتری روی موضوع فکر کنید.

اصول اساسیتکنیک پومودورو

روش پومودورو بر تاثیر استراحت‌های مکرر روی چابکی ذهن تاکید دارد؛ در این روش ما به چهار اصل مهم می‌رسیم که برای مدیریت زمان و لذت بردن از کار و زندگی باید رعایت شوند.

2.درس خواندن همراستا با زمان و نه بر خلافآن

بهتر است هرکاری را در موقع مناسب خودش انجام دهیم تا از به‌هم ریختگی کارها و بی‌نظمی جلوگیری کنیم. در این صورت می‌توانیم کارها را اولویت‌بندی کرده و زمان معینی را برای هر کدام در نظر بگیریم.  

۲.رفع خستگی ناشی از مطالعه مداوم

با به کارگیری تکنیک پرمودورو بین کار و درس خواندن زمان‌های کوتاهی برای استراحت‌ در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند خستگی و فشار ناشی از فعالیت مداوم را تا حدی کاهش داده و انرژی فرد را بازیابی نماید.

۳.کنترل حواس­‌پرتی­‌ حین درس خواندن

در صورتی که تلفن همراه حین مدرس خواندن روشن باشد، تماس‌های تلفنی و صداهای مربوط به پیام‌های شبکه‌های اجتماعی مثل واتساپ و تلگرام می‌تواند عامل حواس‌پرتی باشند. برای خلاصی از این درگیری‌های ذهنی باید هنگام درس خواندن تلفن همراه را خاموش کنید و در مکانی دور از صداهای اضافی به انجام این تکنیک بپردازید.

۴.ایجاد توازن بین درس و استراحت

با بهره گیری از اصول فن پرمودورو می‌توان بین درس خواندن و تفریح و استراحت تعادل خوبی ایجاد کرد تا با انرژی بالا بتوان تکالیف درسی را به موقع انجام داد و هم زمانی را به استراحت پرداخت.

مراحل انجام تکنیک پومودورو

مراحل انجامتکنیک پومودورو بر اساس اصول آن

برای به کارگیری تکنیک پومودورو باید محیط ساکت و مناسبی را انتخاب کنید و ابزارهای لازم برای این کار را نیز آماده نمایید. این تکنیک از شش مرحله اصلی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌باشد.

مرحله اول: کار یا درسی که باید انجام یا مطالعه شود را مشخص کنید.

مرحله دوم: زمان سنج را برای 25 دقیقه بعد تنظیم کنید.

مرحله سوم: روی کار یا مطالعه درس تا زمانی که زمان سنج به صدا در می‌آید تمرکز نمایید.

نکنه مهم اگر در حین تمرکز بر مطالعه، حواس‌تان پرت شد آن موضوع را یادداشت کنید و به مطالعه ادامه دهید.

مرحله چهارم: با شنیدن صدای زنگ زمان سنج، روی کاغذی علامت تیک را بزنید.

مرحله پنجم: چنانچه بر روی کاغذ کمتر از چهار علامت تیک زده‌اید باید به مدت 3 تا 5 دقیقه یک استراحت اجباری داشته باشید و سپس مرحله اول را انجام دهید.

مرحله ششم: در صورتی که تعداد علامت‌های تیک یادداشت شده بیشتر از چهار مورد است باید 15 تا 30 دقیقه استراحت کنید. سپس علامت‌های تیک را پا کنید و مرحله اول را شروع کنید.

ابزارهای به کارگیری تکنیکپومودورو

برای استفاده از روش پومودورو نیازی به وسایل زیاد و پیچیده نیست؛ برای به کار گیری این روش مدیریت زمان فقط یک زمان سنج ساده، قلم و کاغذ کافی است.اما چرا فرانچسکو سیریلو زمان‌سنج دستی را برای اجرای تکنیک پرمودورو انتخاب می‌کند؟ در پاسخ باید بگوییم که به عقیده این محقق زمانی که با دست زمانسنج را می‌چرخانیددر حقیقت این کار عزم شما را برای آغاز درس خواندن نشان می‌دهد. از طرفی تنظیم دستی زمان‌سنج تاثیر فیزیکی بیشتری بر ذهن می‌گذارد.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و استفاده فراوان از گوشی‌های هوشمند می‌توان از نسخه‌های آنلاین و برنامه‌های موبایلی برای مدیریت زمان با روش پومودورو استفاده کرد. در ادامه به معرفی برخی برنامه‌های آنلاین و تحت وب که با استفاده از آن‌ها می‌توان تکنیک پرومودورو را پیاده‌سازی کرد می‌پردازیم.

1.نرم‌افزارPomodoro: این برنامه فقط می‌تواند با استفاده از آلارم زمان پایان فعالیت را اعلام کند. بنابراین این نرم‌افزار بسیار ساده است و به‌صورت رایگان در اختیار همه کاربران می‌باشد.

2.برنامهTomighty: این برنامه برای نصب روی دستکتاپ سیستم و لپ‌تاپ طراحی شده است و به شکل سنتی زمان آغاز و پایان را نشان می‌دهد.

3.نرم‌افزارFocus Timer (PomodoroPro): از جمله برنامه‌های پیشرفته به شمار می‌رود که دارای تایمری با امکانات قوی و فراوان است و برای استفاده در دستگاه‌های آیفون و آیپد مناسب می ‌باشد.

4.برنامهPomodorable:با استفاده از برنامه قادر خواهید بود برای یک کار معین، چندین دوره پومودورو تعریف کنید. همچنین می‌توانید مقدار پیشرفت کار را بررسی نمایید. از ویژگی‌های مهم این برنامه می‌توان به قابلیتتنظیم ساعت شروع و استراحت، زمان باقی‌‌مانده از جلسات کاری، بررسی تاریخچه تمرکز، قابلیت تنظیم آلارم آن و ادامه روند کار حتی با خاموش شدن صفحه گوشی اشاره کرد. همچنین برنامهPomodorableبرای ایجاد انگیزه در کاربر مجهز به سیستم رتبه‌بندی هست.

تکنیک پومودورو برای چه کسانی مناسب است؟

مدیریت زمان به وسیله روش پومودورو برای انجام هرکاری مانند مطالعه و درس خواندن که نیاز به  تمرکز بالا دارد تا انجام وظایف شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنیک برای افرادی که موظف به انجام مجموعه‌ای از وظایف به صورت فردی و ارائه آن‌ها به مشتری در زمان معینی هستند کاربرد بیشتری دارد.

 

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟