توسعه فردی

رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه به کمک 5 روش تضمینی

تاریخ انتشار: 2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه
7 نفر دوست داشتن!
0 نفر نظر دادن
رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه به کمک 5 روش تضمینی

رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه به کمک 5 روش تضمینی

 داشتن احساس خواب آلودگی هنگام مطالعه یک معضل شایع بین دانشجویان و دانش‌آموزان است. در زمانی که برای امتحانات مجبور به مطالعه دروس هستیم اگر دچار خواب آلودگی شویم دو نتیجه منفی را بدست می‌دهد. یکی اینکه عملکرد و کارایی مغز را تا حد زیادی پایین می‌آورد و دیگری سبب فراموشی مطالبی می‌شود که تا آن زمان مطالعه کرده‌ایم. معمولاً وقتی مغز خسته است افراد در زمان مطالعه دچار چنین حالتی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم 5 روش رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن را معرفی نماییم.

 رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه به کمک 5 روش تضمینی

به طور کلی خوردن مواد خوراکی مناسب و اصلاح برخی از رفتارها و عادات ناخوشایند مانند مطالعه مداوم و بدون داشتن زمانی برای استراحت می‌تواند به رفع خواب آلودگی در هنگام درس خواندن کمک کند.

1.استراحت های کوتاه در حین مطالعه

وقتی به صورت مداوم و بدون استراحت مطالعه می‌کنیم؛ مغز توان خود را برای فراگیری و حفظ مطالب درسی از دست می‌دهد و به ما احساس خستگی و خواب آلودگی دست می‌دهد. استفاده از تکنیک پرمودو این اجازه را به دانشجو می‌دهد که بعد از 15 تا 20 دقیقه مطالعه در حدود 5 دقیقه استراحت داشته باشد.  برای ادامه فعالیت و فراگیری دقیق بحث، مغز نیاز به بازیابی دارد. اگر احساس خواب آلودگی زیادی دارید می‌توانید در بین ساعات درس خواندن حدود نیم ساعت بخوابید تا علاوه بر استراحت مغز سایر اعضای بدن نیز در حالت ریلکس قرار بگیرند.

2.گروهی مطالعه کنید

مطالعه گروهی روش مفیدی برای رفع خواب آلودگی در زمان درس خواندن است؛ زیرا محیط کاملاً ساکت نیست و به دلیل وجود بحث و گفت وگو دانشجو زمان بیشتری را بدون اینکه دچار ضعف یادگیری شود می‌تواند به مطالعه بپردازد. مطالعه گروهی از ایجاد مطالعه یکنواخت جلوگیری می‌کند؛ زیرا می‌توان بعد از مدت زمانی مطالعه در مورد موضوعات مورد علاقه خود با دوستانتان صحبت کنید. در این صورت با دور شدن اندکی از مطالب درسی احساس یکنواختی و خستگی نخواهید کرد.

3.مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی مغذی در زمان مطالعه

برای اینکه در طول زمان مطالعه دروس با نشاط و پر انرژی باشید؛ بهتر است از مواد خوراکی و غذایی دارای کافئین و پروتئین کافی بخورید. بسیاری از این مواد خوراکی را می‌توان بین ساعات درس خواندن مصرف کرد تا مواد لازم به مغز برسد و کارایی آن افزایش پیدا کند.

مواد کافئین‌دار مثل چای و قهوه سبب تحریک سلول‌های مغز شده و با خواب آلودگی مبارزه می‌کنند. خوردن قهوه در طول روز  و در چندین وعده مناسب است، ولی اگر در اندک زمانی مقدار زیادی از آن را بنوشید موجب کاهش تمرکز و اختلال در امر یادگیری می‌شود. برای درست کار کردن تمام مکانیسم‌های بدن باید مواد پروتئین‌دار به مقدار لازم مصرف شود. مواد حاوی پروتئین سطح انرژی را بالا نگه می‌دارند؛ به همین دلیل سبب سرحال ماندن و شادابی شده و احساس خواب آلودگی در هنگام درس‌خواندن را به تعویق می‌اندازند. خوردن میوه‌هایی مثل سیب و پرتقال در زمان درس خواندن میزان قند خون را متعادل نگه می‌دارد.

4.نخوردن شیرینی‌جات و خوراکی‌های دارای چربی بالا

بهتر ات در هنگام مطالعه به‌جای خوردن تنقلات چرب و شیرین از خشکبار و آجیل طبیعی استفاده کنید. مصرف مواد دارای شکر و چربی به فرد احساس کرختی و کسلی می‌دهد؛ بنابراین فعالیت مغز کاهش پیدا می‌کند. خوردن مواغذایی حاوی شکر به یکباره می‌تواند قند خون را بالا ببرد و موجب افزایش انرژی شود و در کوتاه مدت انرژی را کاهش داده و سبب خستگی در مغز گردد.

5.ورزش کردن

 داشتن تحرک بعد از نیم یا یک ساعت مطالعه علاوه بر اینکه فعالیت مغز را بهبود می‌دهد؛ سبب رفع خواب آلودگی و یکنواختی زمان مطالعه می‌شود. چند دقیقه قدم زدن و تنفس هوای آزاد از جمله ورزش‌های مؤثر در زمان بین درس خواندن است. نشستن مداوم و کم تحرکی می‌تواند به پاها آسیب بزند؛ بنابراین در زمان درس خواندن نباید چندین ساعت پی درپی روی صندلی به حالت نشسته سپری شود.

 جمع‌بندی بحث رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه به کمک 5 روش تضمینی

از مهم‌ترین چالش‌هایی که هر فردی هنگام مطالعه با آن مواجه می‌شود، احساس خواب آلودگی است. در این مقاله  5 روش مهم و تضمینی را برای برطرف کردن خواب آلودگی هنگام درس خواندن را بیان کردیم. روش‌های دیگری مانند نوشیدن آب زیاد و داشتن خواب کافی نیز در دوران امتحانات می‌توانند به میزان زیادی از ایجاد خواب آلودگی‌های بدون دلیل جلوگیری کنند. زیرا این دو راهکار در بهبود و افزایش فعالیت سلول‌های مغز نقش زیادی دارند. احساس خواب در زمان مطالعه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که هر فرد باید با بکارگیری روش‌های مختلف و یا مراجعه به پزشک می‌تواند علت آن را پیدا کند و آن را درمان نماید. البته که برخی از خواب آلودگی‌ها طبیعی هستند و با چند تکنیک ساده مثل ورزش کردن یا استراحت کوتاه بین ساعات مطالعه به راحتی قابل رفع هستند.

 

0 نفر نظر دادن

نظرهای شما

نظر شما دربارۀ این مقاله چیه؟